Ben jij al Donor? Ja - Nee

Afbeelding voor tijelijke vulling
Sven Korving en zijn moeder, Marleen Kornet, ontvangerGastspreker

'Kom stagediven en kies voor Ja of Nee!'

Als je moeder ziek is, is het hele gezin ziek. En als een donororgaan jouw moeder redt, redt dat orgaan het hele gezin. Dat heeft Sven Korving ervaren toen zijn moeder zes jaar geleden een nieuwe lever kreeg, en daarmee weer een toekomst. Daarom wil hij zo veel mogelijk mensen vragen zich als orgaandonor te registreren. Voor dit doel organiseert hij met het Eindhovense jongerencentrum Dynamo op 13 oktober de actie Diven4Donoren. Sven: 'Kom stagediven en kies voor Ja of Nee!'

Op het Catharinaplein in Eindhoven staat op 13 oktober op een podium een stevige rockband te spelen. Vanaf dat podium gaan die dag een heleboel mensen stagediven. Althans, dat hoopt Sven Korving, die daarmee aan iedereen wil laten zien hoe belangrijk het is om orgaandonor te worden. Hij legt uit: 'Mijn moeder is dertien jaar lang ernstig ziek geweest. Ze had een leverziekte waar ze aan dood zou gaan. Dat legde een enorme druk op ons gezin.'Zijn moeder Marleen Kornet knikt. 'Het was dan ook een grote ommekeer toen ik een donorlever kreeg en weer herstelde. Een enorm cadeau.'

Sven: “Het is helemaal fantastisch als je nagaat dat die ene donor met die lever niet alleen het leven van mijn moeder heeft gered, maar met andere organen ook dat van een paar anderen. In tv-series kunnen doktoren alles fiksen, maar de werkelijkheid is anders. Orgaandonatie geeft veel mensen nieuwe kansen. Op overleven én op kwaliteit van leven. Daar wil ik aandacht voor vragen met Diven4Donoren.'

Alt-Heart zegt Ja!

Sven is enthousiaste vrijwilliger bij jongerencentrum Dynamo, het grootste van Europa. Hiphop, dans, punk, metal, poetry, fotografie, alles kan daar. Sven is verbonden aan de Alt-Heart-groep van Dynamo, die alternatieve muziek en kunst samenbrengt. 'Wij organiseren bijvoorbeeld metal-, punk- en gothicconcerten in combinatie met eigen ontworpen kunst. Zo wordt een concert meer een ervaring,' legt Sven uit. 'Dat gaan we op 13 oktober ook doen bij de start van de Donorweek. Bij een rockband die stevige nummers speelt, kan iedereen stagediven. In de metalwereld betekent dat vanaf het podium het publiek in duiken, maar wij doen dat op een springkussen, dat is minder gevaarlijk. Iedereen die een duik maakt, kan dat doen met een banner met een slogan of bijvoorbeeld met een gebreid orgaan dat Alt-Heart heeft gemaakt.'

Mensen kunnen zich ter plekke aanmelden, maar er worden ook van tevoren teams samengesteld, zegt Sven. 'Sportclubs, de scouting, studenten, een ziekenhuis, ze zijn allemaal gevraagd mee te doen. Ook sporters met een donororgaan komen diven. Overal worden teams gevormd via Facebook en Twitter. Ze gaan de strijd met elkaar aan om de beste slogan of de beste duik. Het wordt een heel spektakel met dans, theater en allerlei acts eromheen.'

Finish halen

Marleen is erbij, zegt ze. 'Veel mensen hebben vragen over orgaandonatie. Of het niet eng is, hoe het allemaal in z’n werk gaat. Ik geef regelmatig voorlichting over dit onderwerp en doe dat ook bij Diven4Donoren, samen met een aantal andere vrijwilligers van de Nederlandse Transplantatie Stichting. In onze infostand naast het podium kan iedereen zich laten informeren en zich ook registreren in het Donorregister.'
Ze verwacht veel volk: 'Je kunt er niet omheen, want het podium staat voor de Catharinakerk, vlak bij de finish van de Lage Landen Marathon, die ook op 13 oktober wordt gelopen. Die marathon heeft een symbolische link met onze actie. De wachtlijst voor een donororgaan is lang, en degenen op die lijst weten niet wanneer en óf ze aan de beurt komen voor een transplantatie. In die zin lopen ze hun eigen ‘marathon’ zonder te weten of ze de finish halen.'

Nodig Marleen uit

Marleen is beschikbaar als gastspreker, bijvoorbeeld in de klas, bij een vereniging of op je werk. Interesse?
Naar het aanvraagformulier