Registreer je nu. Wordookdonor.nl

Op de wachtlijst

In Nederland staan ongeveer 1100 ernstig zieke mensen op de wachtlijst voor een orgaan en wachten bijna 700 mensen op een weefsel. De gegevens van deze potentiële ontvangers zijn opgeslagen in een centraal computerbestand van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Het gaat hier om gegevens zoals:

• bloedgroep
  • weefseltypering (HLA-groepen)
  • oorzaak van de ziekte
  • urgentie
  • gegevens over het ziekenhuis waar de patiënt wordt behandeld

Actuele cijfers

Het is niet mogelijk van tevoren aan te geven hoe lang een patiënt precies moet wachten op het orgaan waarvoor hij of zij op de wachtlijst is geplaatst of op welke plek op de wachtlijst de patiënt staat. Wel is bekend hoeveel personen wachten op een orgaan of weefsel

Brochure en inlegvellen met uitgebreide informatie

De brochure ‘Op de wachtlijst voor orgaantransplantatie’ biedt patiënten algemene informatie over de wachtlijstprocedure, matching, toewijzing van een donororgaan en transport. De factoren die per donororgaan verschillen komen aan bod op losse inlegvellen. De bijlages over nieren, hart, longen en lever zijn inmiddels beschikbaar. Pancreas en dunne darm volgen nog.