Ben jij al Donor? Ja - Nee

Afbeelding voor tijelijke vulling

Op de wachtlijst

In Nederland staan ongeveer 1100 ernstig zieke mensen op de wachtlijst voor een orgaan en wachten bijna 700 mensen op een weefsel. De gegevens van deze potentiële ontvangers zijn opgeslagen in een centraal computerbestand van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Het gaat hier om gegevens zoals:

• bloedgroep
  • weefseltypering (HLA-groepen)
  • oorzaak van de ziekte
  • urgentie
  • gegevens over het ziekenhuis waar de patiënt wordt behandeld

Actuele cijfers

Het is niet mogelijk van tevoren aan te geven hoe lang een patiënt precies moet wachten op het orgaan waarvoor hij of zij op de wachtlijst is geplaatst of op welke plek op de wachtlijst de patiënt staat. Wel is bekend hoeveel personen wachten op een orgaan of weefsel

Brochure en inlegvellen met uitgebreide informatie

De brochure ‘Op de wachtlijst voor orgaantransplantatie’ biedt patiënten algemene informatie over de wachtlijstprocedure, matching, toewijzing van een donororgaan en transport. De factoren die per donororgaan verschillen komen aan bod op losse inlegvellen. De bijlage over nieren is inmiddels beschikbaar en binnenkort verschijnt het inlegvel over de lever. De NTS ontwikkelt in de loop van 2015 ook de bijlagen over longen en hart. Pancreas en dunne darm volgen erna.