Begeleiding rond donatie

Orgaandonatie komt altijd onverwacht en op een moeilijk moment. In de periode rondom donatie zijn er professionals die u als familie en naasten ondersteunen en uw vragen beantwoorden.

Begeleiding rond orgaandonatie

Tijdens de hele donatieprocedure houdt de orgaandonatiecoördinator (ODC) contact met familie en naasten van de donor. De ODC houd je op de hoogte van het verloop van de procedure. Bij orgaandonatie neemt de ODC na 6 tot 8 weken contact op met de familie. De ODC kan je vertellen welke organen succesvol zijn getransplanteerd. Je krijgt geen persoonsgegevens van de ontvanger(s).

Begeleiding rond weefseldonatie

Bij weefseldonatie vertelt de arts die jullie op dat moment begeleidt hoe alles gaat. Dat kan ook de huisarts zijn. Voor weefseldonatie maakt het namelijk niet uit of de persoon thuis of in het ziekenhuis overlijdt. Als jullie als familie willen weten wat de resultaten zijn van de weefseldonatie, kun je dat aan de arts laten weten. Dan krijg je na ongeveer 6 weken van de NTS een brief waarin staat welke weefsels getransplanteerd zijn en welke (nog) niet. Je krijgt geen persoonsgegevens van de ontvanger(s).

Bedankbrief

Ontvangers van een orgaan of weefsel kunnen een bedankbrief sturen aan de familie van de donor. Zo'n brief hoeft nergens aan te voldoen, er mogen alleen geen namen of adressen in staan. We hebben in Nederland namelijk afgesproken en in de wet vastgelegd dat donoren en ontvangers anoniem moeten blijven voor elkaar. Een bedankbrief wordt niet zomaar doorgestuurd. Je kunt altijd zelf aangeven of je zo'n brief wil ontvangen. De brief kan via de NTS of de orgaandonatiecoördinator worden gestuurd. Zij zorgen er voor dat die bij de juiste familie terechtkomt.

Wanneer kun je een bedankbrief verwachten? Dat is heel verschillend. Sommige nabestaanden krijgen pas na jaren een brief of kaart. Of nooit. Er zijn veel redenen waarom het voor ontvangers van een orgaan of weefsel moeilijk is om een brief te schrijven.

Boekje met bedankbrieven

In het boek 'Hoe kan ik je ooit bedanken?' zijn bedankbrieven verzameld van mensen die een orgaan of weefsel hebben ontvangen. Prachtige brieven, recht uit het hart. De brieven worden afgewisseld met foto’s van mensen die betrokken waren; als getransplanteerde, als partner van de getransplanteerde of als nabestaande van een familielid dat organen of weefsels heeft afgestaan na overlijden. Je kunt het boek bestellen via het bestelformulier.

NabestaandenContact

Het magazine NabestaandenContact is er speciaal voor de familie of naasten van donoren. In NabestaandenContact staan verhalen van mensen die vertellen over hun ervaringen: hoe ze met hun verlies omgaan en hoe ze achteraf terugkijken op de donatie. Is dit van invloed geweest op de verwerking? Ook staan er interviews in met ontvangers van een orgaan of weefsel. NabestaandenContact is gratis en verschijnt 2 keer per jaar.

> Meer info

Rouwverwerking

Verschillende organisaties helpen bij rouwverwerking na het verlies van een vriend of familielid:

• Voor volwassenen: de Landelijke Stichting Rouwbegeleiding (LSR) verliesverwerken.nl
  • Voor kinderen: Achter de Regenboog. Informatie & Advieslijn: 085 047 15 71 (Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 - 11.00 uur

Het Donormonument naast de Grote Kerk in Naarden is er om alle donoren te herdenken die hun organen en weefsels hebben afgestaan. Het is een plaats waar ontvangers van een donororgaan hun donor - anoniem - kunnen bedanken. Daarnaast is het een plek waar vrienden en familieleden van donoren troost kunnen vinden.

Meer weten over orgaandonatie?

Brochures voor naasten