8 augustus 2012

‘Gebeurtenissen in Duitsland zeer te betreuren’

Transplantatiecoördinator overhandigt orgaanbox aan ambulancechauffeur

‘De gebeurtenissen in het Duitse transplantatiecentrum van Göttingen zijn zeer te betreuren en af te keuren.’ Bernadette Haase, directeur van de Nederlandse Transplantatie Stichting is heel duidelijk. ‘Dat had nooit mogen gebeuren.’ Haase benadrukt dat al 45 jaar internationaal bijzonder goed wordt samengewerkt binnen Eurotransplant en dat er vele tienduizenden patiënten geholpen zijn met een transplantatie. ‘Wat nu in Duitsland boven water komt, lijkt me echt een incident. Helaas is geen enkel systeem waterdicht tegen mensen die moedwillig met criminele bedoelingen en gedreven door eigen belang het proces vervalsen’ aldus Haase.

Schaarse organen

Ongeveer twee weken geleden kwam in Duitsland aan het licht dat een aantal leverpatiënten door een arts uit Göttingen tegen betaling mogelijk hoger op de transplantatiewachtlijst gezet was en dus eerder is getransplanteerd. Omdat Nederland binnen Eurotransplant samenwerkt in de toewijzing van de schaarse organen is het de vraag of wellicht Nederlandse patiënten zijn benadeeld. Haase denkt van niet: ’In principe gaan Nederlandse organen naar Nederlandse patiënten. Alleen Hoog Urgente patiënten op de internationale Eurotransplantwachtlijst krijgen daarop voorrang. De Hoog Urgente status van patiënten op die wachtlijst wordt door internationale commissie gecontroleerd. In die commissie zitten ook artsen die niet afkomstig zijn uit hetzelfde land of het transplantatiecentrum.’

Sociale controle

De kans dat ook Nederlandse artsen op dezelfde manier in de fout zijn gegaan acht de NTS-directeur bijzonder klein. ‘Artsen werken hier veel meer in teamverband en er is onderling grote sociale controle. Bovendien kunnen Nederlandse artsen niet extra verdienen door te frauderen met patiëntgegevens. Transplantatieartsen zijn gewoon in dienst bij de academische centra.’