Ben jij al Donor? Ja - Nee

Afbeelding voor tijelijke vulling

Drie misverstanden over donatie

Nog altijd bestaan er misverstanden over donatie. Gezondheidsplein.nl en de NTS zetten de meest voorkomende misverstanden (met de bijbehorende verklaringen) voor je op een rijtje.

Het is voldoende dat drie miljoen mensen in het Donorregister een 'Ja' hebben vastgelegd.

Je zou verwachten dat dit voldoende is om alle mensen op de wachtlijst te helpen. Dat is jammer genoeg niet het geval. Niet iedereen die als donor staat geregistreerd, kan namelijk na zijn dood ook daadwerkelijk doneren. Per jaar gaat het slechts om zo'n 200 mensen die organen afstaan. Orgaandonatie is vaak alleen mogelijk als de donor is overleden op de intensive care afdeling van een ziekenhuis. In Nederland wachten er meer dan 1200 mensen op een nieuw orgaan.

Als ik als donor geregistreerd sta, geven artsen me sneller op als ik in het ziekenhuis beland.

Nee hoor. Waarom zou een arts voorrang geven aan de ene patiënt boven de andere? Een arts weet bovendien niet op voorhand of iemand donor is. In Nederland is de arts die het overlijden constateert niet betrokken bij een eventuele transplantatie.

Als ik donor ben, kan ik niet opgebaard worden.

Na de uitname-operatie wordt ervoor gezorgd dat je er netjes uitziet. Je kunt gewoon net als ieder ander worden opgebaard na donatie. Wonden worden bedekt met pleisters. Huid wordt alleen weggenomen op plekken die bij het opbaren bedekt zijn met kleding. Ook als je hoornvliezen doneert, is hiervan niets te zien. Toch kan het zijn dat je om persoonlijke redenen niet alle organen of weefsels wil doneren. Als je je registreert als donor kun je aangeven wat je eventueel niet wil doneren.

Ook voor de familie van een overledene is het onbekend en nieuw wat er gebeurt als hun dierbare organen afstaat. In de video van Gezondheidsplein en de Nederlandse Transplantatie Stichting zie je het verhaal van Conny. Haar dochter werd donor toen ze door een verkeersongeval om het leven kwam. Ze heeft hiermee vijf andere levens gered. Bekijk in onderstaande video hoe Conny dit ervaren heeft.

Bovenstaande tekst werd eveneens gepubliceerd in een bijlage over orgaandonatie bij Metro,  een samenwerking Metro Custom Publishing, Nederlandse Transplantatie Stichting en de Nierstichting. De bijlage is verspreid op maandag 22 oktober 2012, ter ere van de Donorweek 2012.