Ben jij al Donor? Ja - Nee

Afbeelding voor tijelijke vulling

De vijf meest gestelde vragen aan de balie

In bijna veertig procent van de gemeenten worden donorformulieren actief uitgereikt aan de balie. Werkt u aan de balie van een van deze gemeenten? Dan krijgt u waarschijnlijk wel vragen van inwoners over donorregistratie en orgaandonatie. Hier leest u het antwoord op vijf veel gestelde vragen.

In bijna veertig procent van de gemeenten worden donorformulieren actief uitgereikt aan de balie. Werkt u aan de balie van een van deze gemeenten? Dan krijgt u waarschijnlijk wel vragen van inwoners over donorregistratie en orgaandonatie. Hieronder leest u het antwoord op vijf veel gestelde vragen. Bent u benieuwd naar het antwoord op andere vragen over dit onderwerp? Kijk dan eens in onze Vraagbaak. Verwijs ook uw inwoners door naar onze website voor meer informatie of naar de informatielijn Donorvoorlichting 0900-8212166, op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 19.00 uur.

1. Wat kan ik laten registreren in het Donorregister?
    Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden op het donorformulier:
    Keuze 1: Ja, ik geef toestemming. Je bent donor. Wil je een bepaald orgaan of weefsel niet doneren? Dan kun je dat aankruisen.
    Keuze 2: Nee, ik geef geen toestemming.Je bent geen donor. Je nabestaanden krijgen hier geen vragen over.
    Keuze 3: Mijn nabestaanden beslissen. Je nabestaanden mogen zeggen of je wel of geen donor bent.
    Keuze 4: Een specifieke persoon beslist. Iemand die jij hebt aangewezen, mag zeggen of je donor bent of niet.

2. Als ik donor word, doet een arts dan nog wel zijn best voor me?
    Ja, een arts doet altijd al het mogelijke voor de patiënt. Iedere arts heeft de plicht om het leven van zijn patiënt te redden. Ook weet een arts niet of iemand donor is totdat iemand is overleden. Pas na het overlijden wordt in het Donorregister gekeken of iemand donor wilde zijn. De arts die de organen transplanteert is altijd een andere arts dan de arts die het Donorregister raadpleegt.

3. Kun je als nabestaande donatie tegenhouden?
    Nee. De keuze die iemand in het Donorregister laat vastleggen is een wettelijk besluit. Het is niet mogelijk tegen de wil van de overledene in te gaan. De arts heeft wel altijd een gesprek met de nabestaanden over de orgaan- en/of weefseldonatie. Incidenteel, als er zwaarwegende redenen zijn, is het mogelijk af te wijken van de wet. Dit wordt beoordeeld door de betrokken arts, maar die zal hier niet gemakkelijk voor kiezen. Als je wilt dat je familieleden beslissen, of iemand anders, kruis dan keuze 3 of 4 aan op je donorformulier.

4. Kan iedereen donor worden?
    In principe kan iedereen toestemming geven voor donatie. Of iemand uiteindelijk ook donor wordt, hangt af van het moment, de oorzaak en de plaats van overlijden. Ook de lichaamsconditie van de overleden donor en de kwaliteit van de organen en weefsels zijn van belang.

5. Ben je eigenlijk wel dood als je donor bent?
    Ja. Of je nu overlijdt omdat je hart er mee ophoudt, of omdat je hersenen definitief zijn gestopt, het overlijden  wordt altijd deskundig vastgesteld, op basis van onderzoek en protocollen. Iemand die organen of weefsels doneert is echt overleden.