Ga naar de inhoud

registreer je oporgaandonatie.nu

Scholieren maken bordspel over orgaandonatie

Twee leerlingen van het Roland Holst College in Hilversum, Eva van der Ward en Chin Chin Fu, maakten samen een profielwerkstuk voor biologie over orgaandonatie. Dit in de aanloop naar de brief die ze op hun 18e zouden ontvangen van de minister van Volksgezondheid. Onderdeel van het werkstuk is een prachtig uitgevoerd bordspel, waarmee ze een onderzoekje uitvoerden onder basisschoolkinderen. Die blijken zeer gebaat bij het bespreekbaar maken van het onderwerp. Eva vertelt wat een werkstuk kan doen.

‘We vonden allebei orgaandonatie boeiend en wisten er weinig van. We waren bijna 18 en verwachtten de brief van de minister met de oproep om je te registreren. Zo kwamen we op het onderwerp. En het kwam ook door mijn buurmeisje, die getransplanteerd werd met beenmerg van haar broer. Dat komt dicht in de buurt van orgaan- en weefseldonatie.’

‘Met kennis kun je je een mening vormen’

‘Je mag je op je 12e als donor registeren, maar dat doe je niet als je er niks van weet of het eng vindt. Kinderen zijn dus een goede doelgroep. Als je op je 18e die brief krijgt, denk je al gauw: ga toch fietsen, ken ik niet – hoef ik niet. Door er al veel jonger mee in aanraking te komen, schrikt het later minder af, en op basis van kennis kun je je een mening vormen. Het bespreekbaar maken haalt de zware lading voor kinderen eraf. Daarom hebben we ons gericht op basisschoolkinderen.’

‘Ze wisten niet wat het was of vonden het eng’

‘Op internet hebben we informatie gezocht en daar een werkboekje mee gemaakt en een donorspel, compleet met speelbord, pionnen en vragenkaartjes, geplastificeerd en wel. Dat spel hebben we gespeeld met acht buurkinderen van een jaar of 9. Dat was ontzettend leuk. Vooraf vroegen we of ze wisten wat orgaandonatie was. En we vroegen: vind je dat ik me als donor moet registreren? De meesten wisten niet wat het was of vonden het eng. Na het spel stelden we dezelfde vragen opnieuw. Het bleek dat ze het veel minder griezelig vonden door de kennis die ze met het spel hadden opgedaan. Het merendeel wilde zelf ook wel donor worden, en dat ik me moest registreren stond voor hen als een paal boven water.’

‘Nu vind ik het niet zo eng meer’

‘Door het spel dachten de kinderen er dus duidelijk anders over. Mauve, een van de kinderen, zei ervoor: “Nee, ze moet het niet doen, want dan word je opengesneden en dan zie je er heel raar en eng uit op de begrafenis.” Na het spel zei ze: “Eigenlijk moet Eva het wel doen. De dokter zorgt ervoor dat je er niet raar of eng uitzien als je je organen hebt gedoneerd. Nu vind ik het niet zo eng meer en zou ik best donor willen zijn.” En Lotte zei ervoor:  “Ik zou het niet doen als ik Eva was. Ik kan niet tegen naalden en bloed. Ik vind het een stom idee om opengesneden te worden.” En erna: “Ik vind dat Eva zich wel moet laten inschrijven als donor. Ze helpt er een heleboel andere zieke mensen mee die al heel lang wachten op een gezond orgaan.”’

‘Ik vind het juist mooi dat het kan’

‘Toen we ons werkstuk gingen presenteren, dacht ik ineens: jeetje, ik ben zelf niet eens geregistreerd! Ik wilde dat allang, maar besefte dat het blijkbaar lastig is om proactief een briefje op te sturen. Dat heb ik toen meteen gedaan. Mijn beeld van donatie veranderde ook door met het onderwerp bezig te zijn. Eerst dacht ik: mijn hoornvliezen en huid doneer ik niet. Gefriemel aan je ogen, of huid van je gezicht laten halen, bah nee. Maar toen ik wist dat je daar helemaal niks van ziet, dat je ogen gesloten zijn en dat ze huid weghalen op plekken die bedekt zijn door kleding, besloot ik bij alles ja in te vullen. Ik vond het helemaal niet meer eng, maar juist mooi dat het kan. En ik hoop dat de kinderen straks ook ja zeggen. Het zou leuk zijn als we dat tegen die tijd nog eens aan ze kunnen vragen.’

Orgaandonatie is een gewild onderwerp voor een profiel- of sectorwerkstuk. DonorWise voor het voortgezet onderwijs biedt jongeren praktische tips en ideeën

Ook veel basisschoolleerlingen geven hun spreekbeurt over orgaandonatie of maken een  werkstukken over dit onderwerp. Speciaal voor hen is er een werkstukpakket