Bedankbrief schrijven

Ontvangers van een orgaan of weefsel kunnen een persoonlijke bedankbrief schrijven aan de familie van hun donor. Hoewel het niet makkelijk is, worden er geen eisen gesteld aan zo’n brief. Schrijf wat je hart je ingeeft. De familieleden van de donor zijn vaak erg blij met een bedankbrief. Het enige waar je op moet letten, is dat je geen naam of adres van jezelf geeft. In de Nederlandse wet staat namelijk dat donoren en ontvangers anoniem moeten blijven van elkaar.

Inspiratie

Soms valt het niet mee om en brief te schrijven. Zoek je inspiratie? Vraag dan het boek ‘Hoe kan ik u ooit bedanken?’ gratis aan. Hierin staan brieven van ontvangers van weefsels en organen. Dit kan je op ideeën brengen hoe je jouw gedachten en gevoelens in woorden kunt omzetten.

In gesprek over de bedankbrief

De bedankbrief is vaak heel belangrijk voor de schrijver en de ontvanger van de brief. Debbie kreeg in oktober 2016 een donorlever en Stephan's vader doneerde in 2013 zijn organen. In een bijzondere ontmoeting wisselen ze ervaringen uit over het schrijven en ontvangen van een bedankbrief. Hoe is het om zo'n brief te krijgen? Maar ook: hoe moeilijk is het om er een te schrijven? Daarover gaan ze in gesprek in onderstaande video.

Na de orgaandonatie: een nabestaande en ontvanger in gesprek

Lees hier meer over het gesprek van Debbie en Stephan

Opsturen naar de NTS

De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) zorgt ervoor dat de bedankbrief bij de familie wordt bezorgd. Vermeld in je brief niet hoe je heet of waar je woont. Op een apart vel schrijf je wel je naam, adres en transplantatiegegevens op, zodat de afdeling allocatie de adresgegevens van de familie van de donor kan vinden.

Je stuurt de bedankbrief aan de familie van de donor op naar het volgende adres:

Nederlandse Transplantatie Stichting
T.a.v. Bedankbrieven
2301 CH Leiden

Ontvangen

Voordat de NTS jouw brief doorstuurt, wordt de familie eerst gevraagd of zij een brief wil ontvangen. Een enkele keer zijn nabestaanden er (nog) niet aan toe. Veruit de meeste families willen wel een brief ontvangen. Zodra je bedankbrief is doorgestuurd, krijg je hiervan bericht van de NTS.

Vragen?

Heb je nog een vraag over het schrijven van een bedankbrief? Deze kun je mailen naar: nabestaanden@transplantatiestichting.nl

Ook interessant