registreer je direct donorregister.nl

Hoe lang gaat een donororgaan mee?

Bekijk hoe succesvol orgaantransplantaties zijn. In de grafieken zie je hoeveel procent van de organen goed blijft werken in de eerste 5 jaar na de transplantatie.

Deze grafieken heten transplantaatoverlevingscurves of Kaplan Meier-curves. We gebruiken hiervoor de gegevens uit de Nederlandse Orgaantransplantatieregistratie (NOTR). Daarin staat wat er gebeurt met de nieren, levers, longen, harten en alvleesklieren ná transplantatie.

In de grafieken zie je gemiddeldes van groepen patiënten, weergegeven in procenten. We keken hierbij naar orgaantransplantaties die gedaan zijn tussen 2000 tot en met 2011. Vervolgens houden we bij hoe lang na de transplantatie een orgaan nog blijft werken.

We tellen transplantaties niet mee als er tegelijkertijd meerdere organen getransplanteerd zijn.

Wat betekent dit voor de ontvanger van een donororgaan?

Het percentage goed werkende organen na een transplantatie is een gemiddelde voor alle patiënten samen. De kans dat een donororgaan lang en goed blijft werken kan voor iedere ontvanger anders zijn. Dat hangt namelijk ook af van bijvoorbeeld de leeftijd en de gezondheid van de patiënt. Ook de overeenkomsten tussen het weefsel van de patiënt en dat van de donor en de leeftijd van de donor hebben invloed op het succes.

​Wacht je op een orgaan van een donor of heb je een orgaan ontvangen? Dan adviseren we je om je eigen arts om uitleg te vragen. Hij of zij kan helpen om voor jou een inschatting te maken.

Cynthia Konijn

‘Motiveren tot onderzoek’

Cynthia Konijn werkt bij de NTS als ICT-medewerker. Haar werk bestaat vooral uit het verzamelen van gegevens voor de NOTR, de Nederlandse Orgaantransplantatieregistratie. ‘Daarmee zijn we in 2002 begonnen. Inmiddels is er voor alle organen een database.’

Lees over het werk van Cynthia