registreer je direct donorregister.nl

Iets wat alleen superhelden kunnen...

Djuna MaesDjuna Maes, ontvanger van donorlongen

8 mensenlevens redden. Klinkt best wel heldhaftig nietwaar? Echt iets wat alleen Superhelden kunnen… Of… toch niet? In onze familie is Harry Potter de meest geliefde superheld. Het is om die reden dat wij dan ook regelmatig een Harry Potter- Marathon houden. Dit keer is Harry Potter 7 aan de beurt; de Relieken van de Dood.

8 mensenlevens redden.
Klinkt best wel heldhaftig nietwaar?
Echt iets wat alleen Superhelden kunnen…
Of… toch niet?

In onze familie is Harry Potter de meest geliefde superheld. Het is om die reden dat wij dan ook regelmatig een Harry Potter- Marathon houden. Dit keer is Harry Potter 7 aan de beurt; de Relieken van de Dood.

We installeren ons onder een dekentje en al snel komt het verhaal van de drie gebroeders voorbij;

Drie gebroeders lopen op een verlaten weg. Ze komen bij een rivier aan die te gevaarlijk is om te doorwaden, maar … het zijn immers tovenaars, dus ze toveren een brug. De weg wordt echter versperd door een gedaante met kap en mantel: de Dood. Hij voelt zich bedrogen, meestal verdrinken de reizigers in de rivier. Hij bedenkt een list, feliciteert de gebroeders met hun toverkunst en zegt dat ze een beloning krijgen, omdat ze aan hem zijn ontsnapt. De twee oudste broers vragen om een beloning die hen niet verder helpt; korte tijd later sterven ze alsnog. Slechts de jongste broer, de broer die vraagt om de onzichtbaarheidsmantel, weet de Dood te ontlopen. De Dood zoekt hem jarenlang, maar vindt hem nergens. Immers, de mantel beschermt de broer, de Dood kan hem zo niet vinden. Pas als de jongste broer oud is, geeft hij de onzichtbaarheidsmantel aan zijn zoon. Op dat moment gaat hij vrijwillig met de Dood mee en als twee gelijken verlaten ze het bestaan.

Buiten is het guur weer en we drinken warme chocomel alsof het midden in de winter is.
Ik staar naar het scherm.
Ineens, ik kan er niks aan doen, begin ik te huilen.
Tranen biggelen over mijn wangen.

“Waarom toch?” vraagt mijn kleine zus.
“Ik heb ook zo’n onzichtbaarheidsmantel”, antwoord ik.

Ik ben voor mijn gevoel ook ontsnapt aan de dood, die mij steeds zoekt, maar mij niet kan vinden:
Ik kreeg nieuwe longen.
Daarmee veranderde mijn lot en viel ik niet in die rivier.
Door een anonieme donor, mijn held, mijn Personal Harry Potter, overwon ik de dood en kan ik hem straks, als gelijke begroeten.

Waauw.
En weet je, je staat er niet bij stil,
maar jij kunt ook zo’n held zijn.
Iemands Personal Harry Potter.

Door donor te worden.
Door donor te worden, kan je tot 8 mensenlevens redden!
Zo kun je iemands held worden, net als Harry Potter.

Alleen jammer dat je, als je met je DigiD inlogt op de website, geen instant bliksemlitteken krijgt, zoals hij.
Maar weet je, die mag je erbij denken.
Voor mij ben je een Harry.