Eline Schiks

Eline Schiks, ethica en beleidsmedewerker NTS

Eline Schiks werkt bij de Nederlandse Transplantatie Stichting als ethicus en junior beleidsmedewerker. Ze deed een bachelor gezondheid en maatschappij en behaalde haar mastertitel in de toegepaste ethiek. Al tijdens haar opleiding was ze geïnteresseerd in de ethiek van donatie van lichaamsmateriaal.

Wil je haar een vraag stellen of sparren over een onderwerp, mail e.schiks@transplantatiestichting.nl

Hoe individueel is de keuze om donor te worden?

Eline Schiks, ethica en beleidsmedewerker NTSEline Schiks, ethicus en beleidsmedewerker

Als je iedere dag met de trein naar je werk reist vang je onbedoeld weleens een gesprek op. Stel nou dat je het volgende gesprek hoort, tussen moeder en dochter:

Pasgeborene zonder hersenen; donor of niet?

Geboren worden zonder hersenen, kan dat? Ja, dat kan. Anencefalie is een aandoening waarbij de grote hersenen van een foetus zich niet of niet goed ontwikkelen. Deze kindjes overlijden over het algemeen vrij kort na de geboorte. In het Verenigd Koninkrijk kunnen baby’s met deze afwijking daarna donor worden. Dit is in de afgelopen jaren ook enkele keren voorgekomen.

Voucher voor een nier!?

Nierdonatie bij leven heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen. Er waren zelfs meer transplantaties met nieren van levende donoren dan met nieren van overleden donoren. In 2015 vonden in Nederland ongeveer 500 nierdonaties bij leven plaats. Dit waren voor het grootste deel nierdonaties van familie of vrienden. Maar het komt ook steeds vaker voor dat mensen anoniem een nier afstaan aan een patiënt op de wachtlijst.

Moeders en vaders die nieren doneren

Een tijdje terug was ik op een internationale bijeenkomst over orgaandonatie.  Ik ontmoette enkele Duitse ethici die onderzoek deden naar nierdonatie bij leven. In Duitsland mag je bij leven alleen aan familie of bekenden een nier doneren. ‘Anoniem een nier doneren’ aan iemand op de wachtlijst mag daar niet.

Een ethicus, wat is dat…?

De meeste beroepsgroepen in de geneeskunde hebben een duidelijke functie, dat is ook zo bij orgaandonatie. Een uitnamechirurg neemt de organen uit, een transplantatiecoördinator coördineert het donatieproces en de donatie-intensivist beoordeelt of de donor medisch geschikt is. 'Maar wat doe jij als ethicus?' zie ik mensen vaak denken.