registreer je direct donorregister.nl

Hoe individueel is de keuze om donor te worden?

Eline Schiks, ethica en beleidsmedewerker NTSEline Schiks, ethicus en beleidsmedewerker

Als je iedere dag met de trein naar je werk reist vang je onbedoeld weleens een gesprek op. Stel nou dat je het volgende gesprek hoort, tussen moeder en dochter:

Moeder: 'Ik zou graag orgaandonor willen zijn, daar kan ik mensenlevens mee redden.'
Dochter: 'Dat vind ik een hele mooie gedachte.'
Moeder: 'Ik maak me alleen wel zorgen over wat het voor jullie betekent. Misschien hebben jullie op zo’n moment geen energie voor een donatieprocedure. Ik vind het redden van levens belangrijk, maar ik wil ook dat het past bij wat jullie aankunnen.’

Een bekend dilemma. Want wie doneert er eigenlijk: familie of de donor? Hoe individueel is eigenlijk de keuze om donor te worden?

Iemand kiest er vaak voor om zich met 'ja' te registreren in het Donorregister, omdat hij of zij daarmee levens kan redden. En vanuit de gedachte ‘Ik ben overleden, ik heb niets meer aan mijn organen.’

De moeder in bovenstaande situatie neemt in haar overwegingen echter ook mee dat doneren gevolgen heeft voor haar familieleden. Als donor ervaar je de gevolgen van de donatie niet, maar familie wel. Dat is een terechte overweging, maar het maakt het ook lastiger om de keuze te maken.

In de praktijk van de Nederlandse ziekenhuizen ligt het antwoord vaak in het midden: in feite hebben zowel de donor als de familie een veto.
Als de potentiële donor niet wil doneren en met een ‘nee' in het register staat, gaat de procedure niet door. Als de nabestaanden onoverkomelijke bezwaren hebben omdat ze de procedure niet aankunnen, gaat de donatie ook niet door.

Wat laat dit dilemma zien? Dit laat het belang zien van het met elkaar praten over een donatiewens. Leg uit waarom je donor wil zijn. Het redden van levens is een goede motivatie om 'ja' te zeggen tegen donatie. Het is jouw wens en deze wens naleven is het laatste wat je naasten voor je kunnen doen.

Toch heeft doneren wel degelijk gevolgen voor de nabestaanden. Het is dus goed om samen te kijken wat het inhoudt om donor te worden en dit met je familie te bespreken.

Als er in het register staat dat jij graag donor wil zijn, dan weet je familie op het moment dat het ooit aan de orde komt dat je weloverwogen tot die keuze bent gekomen.

Of, als je familie voor jou zwaar weegt, geef dan aan dat jij graag wil dat zij op dat moment voor jou beslissen.

Dus registreer niet alleen, praat ook met elkaar!