Uitnamechirurgie

Het certificaat uitnamechirurgie is een voorwaarde om in Nederland donoroperaties van de buikorganen te mogen uitvoeren. Aankomende uitnamechirurgen behalen het benodigde certificaat met deze opleiding uitnamechirurgie bij orgaandonatie.

De opleiding bestaat uit drie elementen:

1. De e-learning ‘CASK Multi Organ Donation Procurement Surgery

Aanmelden en betalen via de website van ESOT (esot.org)
  2. Training on the job

Deelnemers voeren onder supervisie minimaal 10 operaties van de nier, 10 van de lever en 6 van de pancreas uit. In het portfoliosysteem Vrest kunnen chirurgen in opleiding tot uitnamechirurg hun verrichtingen en beoordelingen (OSATS) registreren en door supervisoren laten accorderen.
  3. De Masterclass ‘European Donor Surgery Masterclass and Basic Course on the Split Liver’

Deze Masterclass wordt jaarlijks georganiseerd door ESOT in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum. Zij maken de datum van deze masterclass bekend via de website van ESOT (www.esot.org).

Starten met de opleiding

Ben je supervisor of chirurg die met de opleiding wil starten? Dat kan op elk gewenst moment. Meld je aan via een mail naar scholing@transplantatiestichting.nl. Je ontvangt dan de opleidingswijzer met alle deelnemersinformatie.

Aanmelden voor het praktijkexamen

Heb je voldoende operaties uitgevoerd en de OSATS in het portfoliosysteem geregistreerd? Heb je daarnaast de e-learning afgerond en de Masterclass gevolgd? Zo ja, dan kun je je aanmelden voor het praktijkexamen. De Nederlandse Transplantatie Stichting coördineert het examen en de certificering. Het praktijkexamen wordt altijd afgenomen door een gecertificeerd chirurg van één van de vier niet-eigen centra. Mail naar scholing@transplantatiestichting.nl.

De NVvH heeft deze opleiding geaccrediteerd met 24 punten.