Aan wie kun je tijdens je leven een orgaan doneren?

Je kunt bij leven een orgaan doneren aan je partner, een familielid of aan een onbekende. Als je je nier wilt doneren kun je ook meedoen aan een speciaal cross-over programma.

Je kunt om verschillende redenen doneren. Het kan zijn dat je gehoord hebt dat iemand in jouw omgeving een nier- of leverziekte heeft en een nieuwe nier of lever nodig heeft of misschien ben je wel door een patiënt benaderd met de vraag of je wilt doneren. Het transplantatieziekenhuis van de patiënt kijkt dan of jouw orgaan bij de ontvanger past.

Soms is het omdat je graag iets voor iemand anders wilt betekenen. Het maakt je dan niet uit of je de ontvanger kent. Dan ben je een altruistische donor. Je kunt je dan aanmelden bij een van de transplantatieziekenhuizen in Nederland.

Alleen als je je nier wilt doneren kun je ook meedoen aan het cross-over programma. Dan geef je je nier aan iemand die je niet kent, maar help je de persoon die je wilde helpen omdat hij dan een nier van een ander krijgt. Meedoen aan het cross-over programma zorgt ervoor dat er meer mogelijkheden zijn en vergroot de kansen voor nierpatiënten.

Nierdonor Millicent, met haar man en zoon op de achtergrond

‘Mijn zoon heeft een vader die met hem gaat zwemmen’

Nieren als gatenkaas had Jeroen Elbersen uit De Rijp. Toen een niertransplantatie aan de orde kwam, zei zijn vrouw Millicent meteen: je krijgt een nier van mij. Zes jaar geleden was de transplantatie een feit. Millicent en Jeroen vertellen wat een nierdonatie betekent.

Millicent en Jeroen vertellen wat een nierdonatie betekent