registreer je direct donorregister.nl

Hoe neem je een besluit over nierdonatie bij leven

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Denk jij erover om tijdens je leven een nier af te staan? Dat is mooi en bijzonder. Maar het is nooit vanzelfsprekend. Je moet het echt zelf willen en een besluit nemen waar je goed over hebt nagedacht.

Een nier afstaan is nooit vanzelfsprekend

Door een nier te doneren, kun je het leven van een nierpatiënt redden. En ervoor zorgen dat hij of zij een beter leven krijgt. Maar soms voelen mensen zich onder druk gezet om een nier te doneren. Juist omdat een nier van een levende donor belangrijke voordelen heeft ten opzichte van een nier van een overleden donor.

Realiseer je dat het nooit vanzelfsprekend is om een nier af te staan. Het is belangrijk om goed na te denken over je beslissing en de voors en tegens naast elkaar te zetten. Ook goed om rekening mee te houden: als je een nier afstaat aan een familielid of iemand anders die je goed kent, kan dat gevolgen hebben voor jullie relatie.

Zo neem je een goed besluit

Je voelt je sterker als je weet dat je goed hebt nagedacht over je beslissing. Dat doe je bijvoorbeeld door:

• de informatie op deze website te lezen
  • een afspraak te maken voor een informatief gesprek met een coördinator nierdonatie bij leven in een transplantatieziekenhuis
  • de filmpjes op deze website te bekijken en de verhalen van donoren en ontvangers te lezen
  • je plan te bespreken met mensen in je omgeving. Zij kunnen een grote steun voor je zijn tijdens het hele traject - zowel praktisch als emotioneel
  • een donor die het allemaal al heeft meegemaakt naar zijn ervaringen te vragen. Je ziekenhuis kan je hiermee helpen. Vraag het aan de coördinator nierdonatie bij leven of de maatschappelijk werker. Maar je kunt ook in contact komen met een donor via de Stichting Nierdonoren of de Nierpatiënten Vereniging Nederland

Je kunt je besluit op elk moment veranderen

Je kunt je besluit om een nier af te staan op elk moment weer veranderen. Dat kan ook nog vlak voor de operatie. Tijdens de periode van voorbereiding op de operatie kun je je twijfels bespreken met de medisch maatschappelijk werker van het transplantatieziekenhuis.

Je kunt ook altijd met al je vragen terecht bij de contactpersoon van het team dat jou behandelt. Wie jouw contactpersoon is, hoor je aan het begin van je traject. Besluit je om toch niet te doneren? Dan is het natuurlijk moeilijk om dit aan de ontvanger te vertellen. Het transplantatieziekenhuis kan je hiermee helpen.