registreer je direct donorregister.nl

Samaritaanse donatie en dominodonatie

Een nier afstaan aan iemand die je niet kent, noemen we Samaritaans doneren. Het wordt ook wel anoniem of altruïstisch doneren genoemd.

Zorg dat je goed kunt uitleggen waarom je dit wilt

Overweeg jij om een nier te doneren aan een onbekende? Dan krijg je hierover vast vragen uit je omgeving. Ook het ziekenhuis zal extra vragen stellen. Zorg dat je goed kunt uitleggen waarom je dit graag wilt. Wat jij wil doen, gebeurt niet vaak. Maar als de donatie doorgaat, is het iets heel bijzonders.

Reageren op oproep via sociale media, krant of tv

Vaak wil een Samaritaanse donor iets doen voor alle nierpatiënten op de wachtlijst. Maar steeds vaker reageert iemand op een oproep van een nierpatiënt via bijvoorbeeld sociale media zoals Facebook, de krant of tv. Dan wil je als donor 'gericht altruïstisch doneren'.

Heb je wel een ontvanger op het oog, maar ken je hem of haar niet of nauwelijks? Zijn jullie bijvoorbeeld via sociale media met elkaar in contact gekomen? Het transplantatieziekenhuis heeft 2 voorwaarden voor donatie: de donor en de ontvanger moeten met elkaar in contact staan en de donor mag geen geld of cadeaus krijgen voor zijn of haar nier.

Om snel en makkelijk vast te kunnen stellen of je geschikt bent als donor, vragen sommige ziekenhuizen een aantal gegevens, zoals je bloedgroep, bloedsuiker- en creatinine-waarden. Deze gegevens kun je krijgen via je eigen huisarts. Andere ziekenhuizen nemen met mogelijke donoren telefonisch een vragenlijst door.

Op basis van de verzamelde gegevens besluit het ziekenhuis of het zinvol is om door te gaan met verdere voorlichting en uitgebreid onderzoek naar geschiktheid. Vaak reageren meer mensen op een oproep van een nierpatient. In dat geval bepaalt het ziekenhuis meestal welke donor als eerste verder onderzocht wordt.

Meer mensen helpen via dominodonatie

Als Samaritaanse - anonieme of altruïstische - donor kun je via dominodonatie niet 1 maar meer mensen helpen. Bij deze vorm van donatie sta je een nier af aan een ontvanger van een koppel dat meedoet aan het landelijke cross-over programma. De donor van dit koppel geeft zijn nier dan aan een ontvanger op de wachtlijst voor een nier van een overleden donor. Zo worden 2 en soms zelfs meer transplantaties mogelijk.