registreer je direct donorregister.nl

Jade
'Ben ik wel echt dood als ik mijn organen doneer?'- Jade

Doodgaan en donatie

‘Doet mijn arts nog wel zijn best om mij in leven te houden als ik donor ben?’ En ‘ben ik wel echt dood als ze mijn organen eruit halen?’ Dit zijn veel voorkomende vragen waar je waarschijnlijk een antwoord op wilt voordat je een keuze kunt maken over orgaandonatie.

Hoe bepaalt het ziekenhuis de dood?

Je kunt organen doneren na hersendood of na hartdood. Voor beide situaties gelden strikte wettelijk vastgestelde protocollen die het ziekenhuis moet volgen. Om de hersendood vast te stellen schrijft het protocol voor dat meerdere artsen via verschillende tests zien dat er sprake is van onherstelbaar en volledig functieverlies van de hersenen. Er is dan geen elektrische activiteit en geen spontane ademhaling meer. Een hersendode donor kan alle organen doneren. Ook hartdood stelt het ziekenhuis volgens strikte stappen vast.

Wat is het verschil tussen hersendood en coma?

Bij coma functioneren de hersenen nog wel, maar op heel laag niveau. Als er nog elektrische activiteit in de hersenen wordt gemeten is er dus sprake van coma. Verwarring met hersendood is uitgesloten. Lees meer over hersendood en het verschil met coma.

Hoe zit het met donatie na hartdood?

Als je in een ziekenhuis overlijdt na een hartstilstand kun je soms toch organen doneren. Alleen het hart is dan niet meer geschikt voor donatie. De overledene kan wel nieren, longen, lever en alvleesklier doneren en weefsels.

Doet een arts altijd zijn best voor me, ook als ik donor ben?

Iedere arts zal er altijd alles aan doen jouw leven te redden. Dat is zijn plicht. Pas als 100 procent zeker is dat je snel dood gaat kijkt je arts in het Donorregister. Het is daarna altijd een andere arts die je organen of weefsels uitneemt en transplanteert.

Weet je genoeg? Leg je keuze vast

Registreren van je keuze geeft duidelijkheid aan je familie. En aan de arts die bij donatie is betrokken. Leg je keuze vast, ook als je geen donor wilt worden. Je familie hoeft dan niet op een emotioneel moment te beslissen.

Registreer

En bespreek in ieder geval je keuze met je partner of familie

En als ik nog vragen heb?

Lees hoe familieleden van orgaandonoren terugkijken op orgaandonatie

Maar je kunt ons ook altijd bellen met je vraag: 0900 - 821 21 66
of ons antwoord bekijken op vragen van andere mensen:

Jacqueline en haar partner
'Kan mijn familie nog wel gewoon afscheid nemen als ik donor ben?'- JacquelineFamilie en donatie