registreer je direct donorregister.nl

Jacqueline en haar partner
'Kan mijn familie nog wel gewoon afscheid nemen als ik donor ben?'- Jacqueline

Familie en donatie

‘Kan ik wel gewoon begraven worden als ik donor ben?’ ‘Ziet mijn lichaam er dan nog mooi uit voor mijn familie?’ Dit zijn veel voorkomende vragen voordat je een keuze kunt maken over orgaandonatie.

Kan mijn familie nog wel gewoon afscheid nemen?

Er is altijd tijd om afscheid te nemen van de overledene, ook als hij of zij organen of weefsel doneerde. Vóór en na de donatie kan familie bij de overledene zijn. Na de donatieprocedure bepaalt de familie zelf wat er met de overledene gebeurt. De familie kan kiezen voor opbaren in een rouwcentrum of thuis. Ook balsemen van het lichaam is nog mogelijk na donatie. Wassen van de donor is na donatie van huid niet meer mogelijk. We streven ernaar een donatieprocedure niet langer dan 24 uur te laten duren.

Hoe ziet het lichaam eruit na donatie?

De mensen die organen en weefsels uitnemen voor transplantatie doen dat altijd met veel aandacht voor het uiterlijk van de overledene. De transplantatie-arts neemt organen uit en de weefselbank neemt weefsels uit. Zij nemen niets weg op plaatsen die zichtbaar zijn als iemand wordt opgebaard. Na de operatie hechten ze de wonden zorgvuldig en dekken deze met pleisters af. Lees meer over de uitname van elk orgaan en weefsel.

Geldt dat ook bij donatie van huid en oogweefsel?

Ook bij huid en oogweefsel zorgen we ervoor dat je zo weinig mogelijk ziet van de donatie. De huidbank verwijdert huid van rug en boven- en onderbenen. Na het doneren van huid krijgt de overledene beschermende onderkleding aan. Bij donatie van hoornvliezen en oogrokken verwijdert de corneabank de oogbollen en vervangt deze door prothesen. Daarna worden de ogen gesloten.

Zijn er extra kosten voor familie van de donor?

Familie betaalt niets voor de donatie. De ziektekostenverzekeraar van de ontvanger vergoedt de kosten van orgaan- en weefseluitname.

Hoort de familie daarna ook wie de ontvanger is?

Het ziekenhuis kan de partner of familie van de donor vertellen hoe het afgelopen is met de donatie en transplantatie als zij dat willen. Dan horen zij na enkele weken of de transplantaties geslaagd zijn.Namen van donoren en ontvangers worden niet bekend gemaakt. Soms stuurt de ontvanger van een orgaan of weefsel een anonieme brief uit dankbaarheid naar de partner of familie van de donor.

Weet je genoeg? Leg je keuze vast

Registreren van je keuze geeft duidelijkheid aan je familie. En aan de arts die bij donatie is betrokken. Leg je keuze vast, ook als je geen donor wilt worden. Je familie hoeft dan niet op een emotioneel moment te beslissen.

Registreer

En bespreek in ieder geval je keuze met je partner of familie

En als ik nog vragen heb?

Lees hoe familieleden van orgaandonoren terugkijken op orgaandonatie

Maar je kunt ons ook altijd bellen met je vraag: 0900 - 821 21 66
of ons antwoord bekijken op vragen van andere mensen: