Logo Nederlandse Transplantatie StichtingNederlandse Transplantatie Stichting

Zoekveld
Attentie!
Jolande in haar woonkamer
Jolande in haar woonkamer (uitsnede)

thema-jolande-overlay-compressed.png

‘Ik heb mijn gezichtsvermogen
weer terug’

Jolande ter Meulen (38) onderging
een paar jaar geleden een hoornvliestransplantatie

Lees het verhaal van Jolande

Donor worden?

Donor worden. Een belangrijke beslissing. Lees alles over wat het betekent om donor te zijn. Is voor jou alles al duidelijk? Of twijfel je nog?
Meer over donor worden

Kom in actie

Ook jij kunt helpen om orgaandonatie onder de aandacht te brengen. Geef bijvoorbeeld een presentatie, nodig een gastspreker uit of besteed er in de klas aandacht aan.
Naar onderwijs en actie

Donor melden?

Als arts een mogelijke donor aanmelden?
Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Stappen donor aanmelden

Donornieren in betere conditie houden

Lange tijd reisde in Nederland elke nier van een overleden donor in een eenvoudige koelbox richting transplantatie. Tegenwoordig gebruiken we een draagbare machine die het orgaan koelt. Tegelijk pompt dit apparaat een speciale vloeistof in de nier die hem in betere conditie houdt. Maar misschien kan de kwaliteit van donornieren nog beter worden.

Heb je een donororgaan? Dan is sporten extra belangrijk

Ontvangers van een donororgaan sporten minder dan gemiddeld, terwijl bewegen juist voor hen erg belangrijk is. Sporten vergroot de spierkracht en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Bovendien helpt sporten ook om het vertrouwen in het eigen lichaam weer te herstellen.

Eerdere berichten

Cijfers*

Meer cijfers

in 2016 gaven 235 mensen organen en 1655 mensen weefsels na hun dood kregen 2292 mensen een orgaan, cornea of hartklep van een overleden donor eind 2016 wachtten nog 1790 patiënten op een orgaan, cornea of hartklep