Corné en Emma, gaven een presentatie

‘Met humor blijft de boodschap beter hangen’

Emma geeft voorlichting op school

Middelbare scholieren Corné Stoop (15) en Emma Gevers (16) gaven voorlichting over orgaandonatie op hun eigen middelbare school. Corné: ‘In havo 4 moet je een maatschappelijke stage doen en dit leek ons heel erg leuk.’

‘We hebben samen met de NTS en onze docent Maatschappijleer een programma in elkaar gezet voor de onderbouw en zelf ook voorlichting gegeven in de leerjaren 1, 2 en 3. Emma regelde de inhoud en ik presenteerde ons verhaal met humor in de klassen. Met humor blijft de boodschap beter hangen.'

'Ook legde ik uit waarom ik zelf donor wil zijn. De school bood ons alle ruimte en docenten werkten fantastisch mee. Overal mochten we tien minuten van de les gebruiken om ons verhaal te houden. Later konden de leerlingen in de aula op papier aangeven of ze donor willen zijn. Dat hebben twintig leerlingen gedaan. Toch weer twintig jongeren die aangeven dat ze met hun organen een leven willen redden. Fantastisch toch? De school had al van tevoren gezegd: Al is het er maar één, dan nog is onze donoractie al geslaagd.’

Zelf een betoog, spreekbeurt of presentatie geven?

Met voorlichtingsacties als deze help je iedereen een weloverwogen keuze te kunnen maken. Wil jij het onderwerp bespreekbaar maken? Bekijk onze tips voor een werkstuk of spreekbeurt.