'Verbinden voor leven' - Jaarverslag 2017

Voorkant NTS jaarverslag 2017

Op 21 juni 2018 is het jaarverslag 2017 van de Nederlandse Transplantatie Stichting verschenen. Het thema is 'Verbinden voor leven'. In dit jaarverslag zie je wat onze activiteiten waren in 2017. En natuurlijk de uitgebreide cijfers over donatie, transplantatie en wachtlijsten.

In 2017 nam het aantal gemelde DCD-donoren toe. Onder deze donoren steeg het aantal multi-orgaandonaties en waren er meer geëffectueerde donoren. Hierdoor steeg het aantal transplantaties met organen van postmortale donoren met 3% ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal werden vorig jaar in Nederland 322 postmortale orgaandonoren aangemeld bij het Orgaancentrum van de NTS. Van hen werden er 244 geëffectueerd (76%).

Deze en andere gegevens over de ontwikkelingen in wachtlijst, donatie en transplantatie kun je nalezen in het jaarverslag 2017 van de NTS. Naast de gebruikelijke cijferreeksen bevat het jaarverslag interviews die ingaan op het belang van orgaan- en weefseldonatie.