Op de wachtlijst voor een orgaan en het coronavirus

18 maart 2020. Het coronavirus in Nederland heeft ook invloed op transplantatie. Deze situatie wijzigt iedere dag. We raden u daarom aan om op deze website te kijken om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van transplantatie. Zolang het coronavirus actief is in Nederland zal het beleid voor transplantaties aangepast zijn.

Gaan de transplantaties door in de tijd dat het coronavirus er is?

Transplantaties in Nederland gaan door. Wel zijn er enkele zaken anders dan normaal. Zo zal een arts bij iedere patiënt eerst onderzoeken of transplantatie mogelijk is. Patiënten moeten na een transplantatie namelijk medicijnen slikken om te voorkomen dat het lichaam het nieuwe orgaan weer afstoot. De afweer is daardoor veel minder, en de patiënt kan ernstig ziek worden van het coronavirus. Daarom wordt de patiënt getest op het coronavirus. Als de patiënt zelf besmet is dan gaat de transplantatie niet door.

Daarnaast worden er op dit moment veel mensen opgenomen in het ziekenhuis vanwege het coronavirus. Het is nu heel druk op de intensive care afdelingen van de ziekenhuizen. Er is dan ook minder capaciteit (personeel, bedden, materialen). Dat betekent dat er minder donoren en minder transplantaties kunnen zijn. De mensen op de wachtlijst moeten daarom langer wachten op een transplantatie.

Kan een patiënt besmet worden met het coronavirus door een transplantatie?

Om te voorkomen dat mensen worden besmet met het coronavirus door een transplantatie hebben de artsen de volgende afspraken gemaakt:

• We testen alle donoren op het coronavirus. Om te voorkomen dat mensen ziek worden na een transplantatie.
  • Een patiënt die een transplantatie krijgt wordt altijd getest op COVID19. ls de patiënt zelf besmet is met het coronavirus dan gaat de transplantatie niet door.
  • Als de testuitslag niet op tijd is dan overlegt de arts met de patiënt wat dat voor hem betekent.

Wat is er anders voor de verschillende orgaantransplantaties?

Nier en nier/pancreas en eilandjestransplantatie

Op dit moment hebben de gezamenlijke transplantatie centra besloten bijna alle niertransplantatie operaties uit te stellen. Dit geldt dus voor zowel niertransplantaties met een nier van een levende als een overleden donor en pancreas/eilandjestransplantaties. Dit hebben we besloten omdat de ontvanger van een nier rondom de operatie een hogere dosis afweeronderdrukkende medicijnen krijgt. Deze patiënten zijn mogelijk extra kwetsbaar voor (en bij) infecties. De veiligheid van onze patiënten heeft prioriteit. Vandaar dat we geen extra risico willen nemen, zolang de precieze impact op dit moment nog onduidelijk is. Wij realiseren ons dat (langdurige) dialyse niet wenselijk is en houden continue de ontwikkelingen in de gaten. Wij hervatten de niertransplantatie zodra dit verantwoord is. Hierbij houden we ook rekening met de zorgcapaciteit, die dan beschikbaar is in onze centra in de strijd tegen het coronavirus.

Hart en Long
De ziekenhuizen die harten en longen transplanteren streven er naar om de hart- en longtransplantaties door te laten gaan. Dat doen ze omdat het belangrijk is voor de patiënten op de wachtlijst. Een transplantatie is voor hen van levensbelang.

We verwachten wel dat er veel minder hart- en of longtransplantaties zijn. Dit omdat meer donoren besmet kunnen zijn met het coronavirus, er minder capaciteit is in de ziekenhuizen en omdat transplantatie niet door kan gaan omdat patiënten op de wachtlijst besmet zijn.

Lever
De drie levercentra willen het transplantatieprogramma zoveel mogelijk door laten doorgaan. Naar verwachting zal het aantal opnames op de IC-afdeling van patiënten met COVID-19 sterk toenemen. Hierdoor neemt het aantal beschikbare IC-bedden af en is er minder plek voor orgaandonoren. Het aantal donoren neemt dan af. Ook is het onwenselijk dat een net getransplanteerde patient in het ziekenhuis in contact komt met iemand die met COVID-19 is besmet.  Dit alles draagt er aan bij dat we verwachten dat het aantal transplantaties de komende weken zal afnemen”