Organen: cijfers afgelopen maanden

Bekijk hier hoeveel patiënten op dit moment wachten op een orgaan, of op een aantal organen. U ziet hier ook hoeveel orgaandonoren en hoeveel orgaantransplantaties er zijn geweest.

Het aantal mogelijke donoren verschilt per maand. Donatie kan alleen als de overledene medisch geschikt is voor donatie en als er toestemming is voor donatie. Pas na langere tijd is te zien of het aantal donoren écht daalt of stijgt. Meestal ligt het aantal donoren die na hun dood ook echt organen hebben gedoneerd tussen de 10 en 30 per maand.

Hoeveel patiënten staan op de wachtlijst voor een orgaan?

Dit is het aantal patiënten dat op de eerste dag van de maand op een orgaan wacht: de actieve orgaanwachtlijst. Op deze wachtlijst tellen we alleen mensen mee die een operatie aankunnen. Dit heet transplantabel. Het gaat om patiënten in Nederland.

Mei-2020 Mei-2019 Verschil
Alvleesklier 24 21 14%
Hart 113 106 7%
Hart met long - 1 -
Lever 98 134 -27%
Long 179 187 -4%
Nier 768 726 6%
Nier met alvleesklier 26 15 73%
Nier met lever 2 1 -
Dunne darm - - -
Totaal 1210 1191 2%

Cijfers van 5 mei 2020

Hoeveel donoren hebben organen gegeven na hun dood?

In de tabel staan de donoren in Nederland die na hun dood een of meer organen hebben gegeven. We tellen alleen de donoren mee van wie de organen ook echt getransplanteerd zijn. We noemen dit de postmortale geëffectueerde orgaandonoren.

2020 2019 Verschil Totaal 2020 Totaal 2019 Verschil
Januari 24 24 0 % 24 24 0 %
Februari 24 14 71 % 48 38 26 %
Maart 12 12 0 % 60 50 20 %
April 8 20 -60 % 68 70 -3 %
Mei - 19 - - 89 -
Juni - 23 - - 112 -
Juli - 28 - - 140 -
Augustus - 19 - - 159 -
September - 21 - - 180 -
Oktober - 21 - - 201 -
November - 26 - - 227 -
December - 23 - - 250 -

Cijfers van 5 mei 2020

Hoeveel transplantaties waren er met organen van overleden donoren?

U ziet hier het aantal orgaantransplantaties met organen van donoren na hun dood, de postmortale donaties. De donoren hebben een of meer organen gedoneerd. Onder elkaar ziet u steeds:

• Het aantal transplantaties met een orgaan van een hersendode donor (Donation after Brain Death, DBD)
  • Het aantal transplantaties met een orgaan van een donor van wie hart en bloedsomloop gestopt zijn (Donation after Circulatory Death, DCD)

Een donorhart kan alleen van een hersendode donor komen. Daarom ziet u bij harttransplantaties geen gegevens over donoren van wie het hart en bloedsomloop gestopt zijn. Een donorlever kan gesplitst worden in tweeën zodat twee patiënten een levertransplantatie krijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor kinderen omdat een volwassen lever te groot is (split liver).

2020 2019 Verschil
Alvleesklier - DBD 1 4 -
Hart 11 16 -31%
Hart met long 1 - -
Lever - DBD 27 33 -18%
Lever - DCD 17 18 -6%
Lever, gesplitst in tweeën - DBD 1 2 -
Long - DBD 15 20 -25%
Long - DCD 8 12 -33%
Nier - DBD 46 53 -13%
Nier - DCD 76 63 21%
Nier met alvleesklier - DBD 5 3 -
Nier met alvleesklier - DCD 1 4 -
Nier met lever - DCD 1 1 -
Nier met lever, gesplitst in tweeën - DBD 1 - -
Dunne darm - DBD - 2 -
Totaal 211 231 -7%

In de tabel staan de cijfers tot en met april; cijfers aangeleverd op 5 mei 2020

Hoeveel transplantaties waren er met organen van levende donoren?

Dit is het aantal orgaantransplantaties met organen van levende donoren. Ze hebben een nier of een gedeelte van de lever gedoneerd.

U ziet het aantal transplantaties met een orgaan van een donor die wel of geen bloedverwant is. Bloedverwanten zijn bijvoorbeeld vader, moeder, zoon, dochter, opa, oma, neef, nicht, oom of tante.

2020 2019 Verschil
Lever - donor is familielid 2 5 -