Orgaandonatie in ziekenhuizen

Dat iemand orgaandonor kan zijn, blijkt meestal op een intensive care in een ziekenhuis. Artsen of verpleegkundigen zien dat de omstandigheden waarin iemand gaat overlijden misschien donatie van organen mogelijk maken. De NTS houdt bij hoe dat in de verschillende ziekenhuizen gaat. Bijvoorbeeld hoe vaak een patiënt herkend wordt als mogelijke donor en hoe vaak het ziekenhuis onderzoekt of iemand in het donorregister staat.

U ziet hier de cijfers van het vorige jaar. We vernieuwen deze gegevens elk jaar in juni. Wilt u gegevens bekijken van langer geleden? Kijk dan in onze jaarverslagen, tabel 8.2 en 8.3.

Orgaandonatie door patiënten op de intensive care, per donatieregio

U ziet hoeveel mensen er zijn overleden in de ziekenhuizen in de donatieregio. En hoeveel procent van deze overledenen medisch geschikt is om donor te worden. Dit noemen we het donorpotentieel.

Ook ziet u in hoeveel procent van deze gevallen artsen dit opgemerkt hebben. In de tabel staat hoeveel personen door de ziekenhuizen als donor zijn gemeld bij NTS. En hoeveel donoren er uiteindelijk één of meer organen hebben gegeven.

Regio Aantal overledenen % dat donor kan zijn* % dat herkend is als donor Aanmelding 1 of meer organen uit lichaam gehaald
Amsterdam 1034 12,1% 99% 35 31
Groningen 1280 16,1% 100% 67 54
Leiden 988 12,6% 99% 29 25
Maastricht 474 11,2% 100% 14 11
Nijmegen 1709 13,2% 100% 77 64
Rotterdam 1185 15,4% 93% 44 29
Utrecht 703 18,6% 100% 39 32
Totaal 7373 14,2% 99% 305 246

Cijfers van 25 maart 2020

Toelichting:
'% dat donor kan zijn' noemen we ook wel medisch donor potentieel.

Bron: Nederlandse Overledenen Registratie Donoren (NORD)

Keuze die in Donorregister staat en de beslissing van nabestaanden

Als iemand orgaandonor kan zijn, moet een ziekenhuisarts kijken of deze persoon in het Donorregister staat. Daarna heeft de arts een gesprek met de nabestaanden. U ziet in de tabel wat dit oplevert.

In de tabel staan ook alle situaties waarin het niet bekend is of artsen in het Donorregister hebben gekeken, of waarin het niet bekend is wat de uitslag was.

Gemeten in 90 ziekenhuizen in 2018.

Registratie Keuze in donor-register % keuzes in register Gesprek met nabestaanden % Bezwaar nabestaanden na gesprek
Geeft toestemming voor donatie 189 21% 187 19%
Heeft bezwaar tegen donatie 184 20% -
Wil dat nabestaanden beslissen 62 7% 62 65%