Vrijwilligers: bedankt!

7 december 2020

Dankzij de inzet van onze 52 vrijwillige gastsprekers krijgen scholen, verenigingen en aankomende medisch professionals uit eerste hand voorlichting over orgaan- en weefseldonatie. Op deze nationale dag van de vrijwilliger staan we daar dankbaar bij stil.

Ervaringsdeskundige geeft gastles

Onze ervaringsdeskundige voorlichters geven gastlessen en lezingen door heel Nederland op vrijwillige basis. Om het publiek uit te leggen hoe orgaan- en weefseldonatie en -transplantatie in zijn werk gaat en hun eigen ervaringen te delen.

Ver-van-mijn-bed-show

Nabestaanden van donoren vertellen hoe het is om iemand van wie je houdt te verliezen die vervolgens orgaan- en weefseldonor wordt. Ontvangers van organen en weefsels praten over hun leven voor en na de transplantatie. Na zo'n les of lezing is orgaan- en weefseldonatie niet langer een ver-van-mijn-bed-show, maar iets begrijpelijks dat het leven van iedere willekeurige Nederlander kan redden of verbeteren. De voorlichting helpt mensen bij het maken van hun keuze in het Donorregister, of dat nou met ja of nee is.

Online lessen

Door de coronamaatregelen worden gastlessen en lezingen nu online gegeven, aan toehoorders die samen naar een beamer kijken en luisteren of aan ieder voor zich via de eigen computer. Hopelijk kunnen de gastsprekers straks weer live op locatie hun lessen en lezingen geven. Tot die tijd zijn we aangewezen op online beeldcommunicatie. Ook u kunt voor uw school of vereniging een digitale gastles of lezing aanvragen via de website van de NTS: https://www.transplantatiestichting.nl/praten-over-doneren/gastspreker-aanvragen