Andere betrokkenen

Marianne Vorthoren, moslim én geregistreerd als donor

'Orgaandonatie mag van de islam'

Marianne Vorthoren, directeur Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond

Is orgaandonatie halal of haram? Marianne Vorthoren is moslim én geregistreerd als donor. Ze wil anderen graag informeren over het belang van donorregistratie.

Samira, student communicatie en moslima

‘Nieuwe generaties denken er meer over na’

Samira thuis aan de eettafel

‘De moeder van mijn beste vriendin ontving onlangs nieuwe longen’ vertelt de vierdejaars student communicatie Samira (23) bij haar thuis aan de eettafel. ‘Dat proces heb ik vanaf het begin gevolgd.

Rotterdamse vrouwen van DonaDaria

‘In sommige gemeenschappen is het onderwerp taboe’

Dames van DonaDaria in gesprek over orgaandonatie

Het is donderdagochtend. Aan het begin van de werkdag lopen de medewerkers van het Rotterdamse Kenniscentrum Emancipatie Dona Daria de keuken binnen om koffie te halen.

Matthijs Dijkstra

‘Ze denken nu in elk geval na over orgaandonatie’

Docent Matthijs Dijkstra

Vmbo-docent Matthijs Dijkstra gebruikt DonorWise, de lesmethode van de Nederlandse Transplantatie Stichting over orgaandonatie. Hij is er enthousiast over. ‘Vaak hebben ze er nog nooit van gehoord.’

Phaedra Haringsma (18), kreeg de brief van minister Schippers

‘Over de keuze ja of nee wil ik goed nadenken’

Phaedra thuis met haar moeder op de achtergrond

Phaedra Haringsma uit Amsterdam won een wedstrijd met haar essay over orgaandonatie. Toch heeft ze zelf nog geen keuze vastgelegd in het Donorregister. De brief van minister Schippers aan alle 18-jarigen die nog niet geregistreerd zijn, gaat daar verandering in brengen.

Familie Planting, besprak het aan de keukentafel

‘Zouden jullie zeggen: doneer maar alles?’

De familie Planting thuis aan tafel in gesprek over orgaandonatie.

Praat je wel eens over orgaandonatie? De familie Planting uit Eindhoven deed het wel. Opa Eric (71), oma Trix (71), vader Erwin (47) en zijn echtgenote Marion (45) en hun kinderen Indy (16) en Tom (14) gingen er op verzoek van de NTS eens uitgebreid voor zitten en merkten dat er best lef nodig is voor een gesprek over de dood en dat alle extra informatie daarbij welkom is.

Robin van der Kolk, biologiedocente

‘Het zijn de betere lessen’

Robin van der Kolk tijdens de biologieles

Hoe interesseer je pubers voor orgaandonatie? Biologiedocente Robin van der Kolk heeft er verschillende manieren voor in haar vwo-klassen. Speels en serieus, en soms uit het leven gegrepen.

Hester en Sophie, juf en leerling

'Onze juf vertelde dat haar vader een orgaan nodig had'

Hester en Sophie, juf en leerling

Als kinderen vanaf hun twaalfde zelf mogen beslissen over orgaandonatie, dan hebben zij ook recht op gepaste informatie over het onderwerp, zo concludeerde UMCG-onderzoeker Marion Siebelink in haar promotie-onderzoek vorig jaar. Maar hoe praat je met kinderen over orgaandonatie? En wat vinden kinderen daar zelf eigenlijk van?

Inez de Beaufort, ethica

'Hierbij kún je niet denken: het is mijn probleem niet'

Inez in haar tuin

Wil je na je dood mensen kunnen helpen die wachten op een donororgaan? Laat je het aan je nabestaanden over? Of denk je: ach, dat is zo ver van mijn bed? Dat zijn wezenlijke vragen, vindt Inez de Beaufort, hoogleraar medische ethiek aan het Erasmus MC in Rotterdam.

Alia Azzouzi

‘Orgaandonatie is een vorm van naastenliefde’

Alia bij haar thuis op de bank

Alia Azzouzi is van plan donor te worden. ‘Orgaandonatie past volgens mij vanuit het principe van naastenliefde prima binnen de Islam. Daarom wil ik mij ook als donor laten registreren.