Logo Nederlandse Transplantatie StichtingNederlandse Transplantatie Stichting

doneerde organen en weefsels

Lees hun verhaal

Donor worden?

Donor worden. Een belangrijke beslissing. Lees alles over wat het betekent om donor te zijn. Is voor jou alles al duidelijk? Of twijfel je nog?
Meer over donor worden

Kom in actie

Ook jij kunt helpen om orgaandonatie onder de aandacht te brengen. Geef bijvoorbeeld een presentatie, nodig een gastspreker uit of besteed er in de klas aandacht aan.
Naar onderwijs en actie

Donor melden?

Als arts een mogelijke donor aanmelden?
Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Stappen donor aanmelden

Meer donorlevers geschikt voor transplantatie dankzij nieuwe methode

Artsen rond het bed van een patiënt

Artsen in Rotterdam en Leiden hebben met succes een nieuwe methode gebruikt om de kwaliteit en bruikbaarheid van donorlevers en -alvleesklieren van overleden donoren in de operatiekamer te testen. In de toekomst hopen de artsen hierdoor meer donororganen met succes te transplanteren en patiënten te helpen die op een orgaan wachten.

Donorweek 2018: Orgaandonor worden. Dat doe je voor elkaar

De donorweek is gestart. Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) heeft in dat kader een bezoek gebracht aan de Goudse Scholengemeenschap, Leo Vroman. Tijdens de donorweek is er aandacht voor orgaandonatie en de oproep om te registreren als orgaandonor. Op dit moment staan er nog ruim 1800 patiënten op de wachtlijst voor een orgaan of weefsel.

Eerdere berichten

Cijfers

Meer cijfers

in 2017 gaven 244 mensen organen en 1510 mensen weefsels na hun dood kregen 2280 mensen een orgaan, cornea of hartklep van een overleden donor eind 2017 wachtten nog 1883 patiënten op een orgaan, cornea of hartklep

Dit zijn de definitieve jaarcijfers, verzameld op 21 maart 2018. Het aantal wachtenden is het aantal transplantabele patiënten.