Nieuwsoverzicht

• Jaarcijfers 2023: iets meer transplantaties en kortere wachttijden

5 februari 2024

In 2023 hebben 292 mensen na overlijden hun organen gedoneerd voor transplantatie, een stijging van 2,5% ten opzichte van 2022. Daarnaast doneerden 533 mensen een orgaan bij leven. In totaal werden 1.417 patiënten met een orgaantransplantatie geholpen. De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) ziet dat zieke patiënten minder lang hoeven te wachten op een donororgaan.

• Week van het Donorgesprek: 'Het geeft rust als orgaandonatie besproken is'

7 oktober 2023

Maandag 9 oktober start de Week van het Donorgesprek. Met deze campagneweek verlaagt de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) de drempel om met elkaar te praten over de keuze in het Donorregister.

• ‘Heart-in-a-box’: nieuwe methode hartdonatie leidt tot veel extra harttransplantaties

28 augustus 2023

Twee jaar geleden vond in Nederland de eerste harttransplantatie plaats via een nieuwe 'heart-in-a-box’ techniek: door het hart van een overleden patiënt buiten het lichaam weer te laten kloppen, kon het alsnog worden gedoneerd. Het tekort aan donorharten vormde de aanleiding voor deze nieuwe toepassing en de eerste resultaten zijn zeer gunstig: er zijn inmiddels al bijna 60 DCD-harten getransplanteerd en de wachtlijst stabiliseert.

• WDC-pilot een succes

9 augustus 2023

In 2021 en 2022 hebben drie ziekenhuizen geëxperimenteerd met het inzetten van een speciale weefseldonatiecoördinator (WDC). Het doel van de pilot was artsen te ontlasten, de zorg voor nabestaanden te verbeteren en de procedure efficiënter te maken. In de eindrapportage aan het ministerie van VWS concludeert de NTS dat dit gelukt is.

• Naomi Nathan gestart als directeur-bestuurder bij de Nederlandse Transplantatie Stichting

1 februari 2023

Op 1 februari 2023 is Naomi Nathan gestart als directeur-bestuurder van de Nederlandse Transplantatie Stichting.  Ze ziet ernaar uit: ‘We doen er alles aan om mensen te helpen voor wie een nieuw orgaan levensreddend is of een nieuw weefsel een verschil van dag en nacht betekent. Met in 2022 het hoogste aantal orgaandonaties ooit ligt daar een mooie basis voor klaar.’

• Jaarcijfers 2022: hoogste aantal orgaandonoren in één jaar

23 januari 2023

LEIDEN – In 2022 waren er in Nederland meer orgaandonoren na overlijden dan ooit. Hiermee zijn de aantallen eind 2022 terug op het niveau van voor Covid-19, na twee jaar waarin de coronapandemie grote invloed had op het aantal orgaan- en weefseldonaties. Sommige categorieën organen werden aanzienlijk meer getransplanteerd. Innovaties zorgden er bovendien voor dat meer organen per donor geschikt konden worden gemaakt voor transplantatie. Voor een aantal organen (lever, long, hart en pancreas) heeft dit geresulteerd in een kortere wachtlijst.

• Afscheid Bernadette Haase, directeur NTS: van pionieren naar professionele keten

20 januari 2023

Vrijdag 20 januari 2023 vond in Leiden het afscheid plaats van Bernadette Haase, vanaf de oprichting directeur van de Nederlandse Transplantatie Stichting. Ruim 150 relaties en partners uit het medisch werkveld en medewerkers van de NTS vierden de mooie resultaten die zij samen met de donatie- en transplantatieketen heeft neergezet. In 25 jaar tijd werd de pioniersclub een professionele keten.

• Start bewustwordingscampagne 'Geen Bezwaar'

30 november 2022

Eind november start de Rijksoverheid een landelijke voorlichtingscampagne die zich richt op mensen die met ‘geen bezwaar’ in het Donorregister staan geregistreerd. Het gaat hier om een kwart van de Nederlanders. Tegelijk start de Nederlandse Transplantatie Stichting een online campagne die zich specifiek richt op Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond.

• Naomi Nathan per 1 februari 2023 nieuwe directeur-bestuurder van de NTS

23 november 2022

Naomi Nathan wordt per 1 februari 2023 de nieuwe directeur-bestuurder van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). ‘Met haar komst verwelkomen we een ervaren directeur en manager in de zorg die de NTS verder zal leiden in onze missie om zoveel mogelijk patiënten te helpen met een transplantatie, met respect voor donoren en hun omgeving’, aldus Stefan Berger, voorzitter raad van toezicht.

• Europese Donordag op 8 oktober

7 oktober 2022

Op Europese Donordag vragen we ieder jaar aandacht voor orgaan- en weefseldonatie. Hoeveel weet jij over orgaan- en weefseldonatie? De NTS maakte een quiz.