Donorregistratie: de meest gestelde vragen

17 november 2020

Van iedereen in Nederland boven de 18 jaar staat een keuze in het Donorregister. Wanneer een jongere 18 jaar is krijgt hij een brief met de vraag een keuze te maken en in te vullen in het Donorregister. Ook mensen die (op)nieuw in Nederland komen wonen krijgen deze vraag. In onderstaande vragen en antwoorden lees je meer over het invullen van je keuze, of het inzien en veranderen ervan.

1. Kan ik hulp krijgen bij het invullen van mijn keuze?

Dat kan! Bel de donorinformatielijn 0900-821 21 66 (zonder extra belkosten) - open van 9:00 tot 19:00 uur. Zij helpen je met het invullen van het donorformulier. En ook in alle bibliotheken kun je terecht met je vragen.

2. Kan ik ook een papieren formulier invullen?

Je kunt het beste een keuze invullen met je DigiD. Dat gaat snel en de keuze staat meteen in het Donorregister. Je kunt je keuze in het Donorregister zetten door met DigiD in te loggen op de website van het Donorregister. Je keuze is meteen geldig. Artsen kunnen je keuze dan ook vinden als ze je gegevens zoeken. Wil je toch liever een papieren donorformulier aanvragen? Dat kan ook op de website van het Donorregister.

3. Tot welke leeftijd kan ik donor zijn?

Leeftijd is niet zo belangrijk bij orgaan- en weefseldonatie. Je kunt donor zijn vanaf je geboorte tot op hoge leeftijd. Bij elk orgaan of weefsel kijkt een arts eerst of het nog goed is. Huid kunt je pas doneren vanaf 20 jaar. Het hart van iemand van 80 jaar is vaak niet meer geschikt voor donatie, maar die persoon kan dan misschien nog wel de nieren doneren.

4. Kunnen jullie voor mij nagaan hoe ik geregistreerd sta? Of ik geregistreerd sta?

Medewerkers van het Donorregister kunnen bekijken of je in het register staat. Maar ze kunnen je niet zeggen met welke keuze je erin staat. Weet je niet meer welke keuze je hebt ingevuld? Dan kun je dat zelf nakijken in het Donorregister. Daarvoor moet je inloggen met je DigiD. Heb je geen DigiD? Dan kunt je er een aanvragen op digid.nl.

Wil je zonder DigiD uw keuze in het Donorregister bekijken?

• Vul het contactformulier op donorregister.nl in.
  • Je krijgt dan een brief waarin staat welke keuze je hebt ingevuld.

5. Hoe schenk ik mijn hele lichaam aan de wetenschap?

Dat wordt geregeld door de universitaire ziekenhuizen. Een overzicht van anatomische instituten vind je op de website Lichaamsdonatie.info.

6. Kan ik donor zijn met mijn ziekte?

Heb je een ziekte, of gebruik je medicijnen? Dan kun je vaak toch donor zijn. Soms zijn door een ziekte of medicijnen organen of weefsels niet meer geschikt voor transplantatie. Maar andere organen en weefsels zijn dan misschien nog wél geschikt voor transplantatie. En er kan in de toekomst ook nog iets veranderen.

Kan ik mijn keuze weer veranderen?

Je kunt altijd zelf uw keuze in het Donorregister veranderen. Ook als je met 'geen bezwaar' in het register staat.

Staat uw vraag er niet bij?

Kijk dan op transplantatiestichting.nl. Daar hebben we alle belangrijke vragen en antwoorden over orgaan- en weefseldonatie en de nieuwe wet op een rijtje gezet. Of stuur je vraag naar vragen@transplantatiestichting.nl.

Vul je keuze in