Innovatiebeurs voor onderzoek naar immuuntherapie nierpatiënten

5 februari 2021

Immunoloog Sebastiaan Heidt van het Leids Universitair Medisch Centrum heeft de Innovatiebeurs voor gepersonaliseerde immuuntherapie voor transplantatiekandidaten gekregen, een innovatiebeurs van de Nierstichting. Heidt doet onderzoek naar een therapie voor hoog-geïmmuniseerde nierpatiënten, zodat hun kans op een donornier groter wordt.

Een steeds grotere groep nierpatiënten heeft weinig tot geen kans op een donornier die goed bij het lichaam past. Zij hebben afweer gevormd in de vorm van antistoffen tegen lichaamsvreemde weefselkenmerken. Dat kan komen door een eerdere transplantatie, een bloedtransfusie of een zwangerschap. Antistoffen zullen de donornier aanvallen waardoor het lichaam de nier kan afstoten. Deze groep patiënten is hoog-geïmmuniseerd.

Revolutie

Immunoloog Sebastiaan Heidt kijkt naar een revolutie die de laatste jaren gaande is in het kankeronderzoek. Daar is het gelukt om T-cellen te maken die specifiek de kankercellen verwijderen en de gezonde cellen sparen. Zoiets wil hij ook doen voor deze groep nierpatiënten.

Lees het hele bericht op de website van de Nierstichting.