Registreer je nu. Wordookdonor.nl

Inset donatie bij leven

'De kans om iemand te helpen grijp je toch?’

Barbara Meihuizen was doodziek, vriendin Clementine de Kruijf kon daar iets aan doen. En dat deed ze: een nier doneren, via een omweg. Daardoor kan Barbara weer een volwaardig leven leiden. Ze vertellen het hoe en waarom. Hun vriendschap begon met de katten, 27 jaar geleden. Barbara en haar achterbuurvrouw Clementine hadden allebei een rode kater. Regelmatig doken die op in de tuin van de ander, zegt Barbara.

Lees het verhaal van Clementine en Barbara

Donatie bij leven

Wie kan nierdonor worden

Het ziekenhuis onderzoekt via een aantal stappen of je geschikt bent. Als er medisch niet direct 'een match' is kun je soms wel doneren via cross-over
Alles over geschiktheid

Waarom donatie bij leven?

Donatie bij leven heeft voordelen voor de ontvanger. Maar een orgaan afstaan is nooit iets vanzelfsprekends. Zorg dat je een goed besluit neemt
Waarom donatie bij leven

Gevolgen nierdonatie

Als je overweegt om een nier af te staan wil je weten of de ontvanger écht beter wordt. Maar ook of je zelf met 1 nier goed kunt leven en hoe het zit met kosten en vergoedingen.
Alles over gevolgen voor de donor

De operatie en daarna

Het uitnemen van een nier is een flinke operatie. Van gezond persoon ben je ineens patiënt. Wat zijn de risico’s en hoe voel je je erna
Meer over de operatie en daarna

Contact over donatie bij leven of aanmelden?

Op werkdagen tussen 8.30 - 19.00 uur of mail vragen@transplantatiestichting.nl

Heb je een vraag over de onkostenvergoeding of wil je direct contact met een transplantatieziekenhuis bij jou in de buurt?
Bekijk alle contactgegevens voor donatie bij leven