registreer je oporgaandonatie.nu

5 tips voor een gesprek over orgaandonatie

Illustratie van gesprek bij de open haard

Van hoeveel mensen weet jij of ze orgaan- of weefseldonor zijn? Nadenken en praten over de dood doen we liever niet. Maar als het om je organen gaat, is een keuze maken wel belangrijk. Om te voorkomen dat je familie straks voor een moeilijke beslissing staan en niet weet wat jij gewild had, kun je je mening over orgaan- en weefseldonatie alvast met hen bespreken. Wanneer familie niet op de hoogte is van de wensen van de overledene zeggen ze veelal 'nee'. We hebben vijf tips om dit lastige gesprek iets minder lastig te maken.

1. Hou het kort

Een gesprek over orgaan- en weefseldonatie hoeft niet lang te duren. Het hoeft geen zware discussie te zijn. Zeker voor kinderen is het belangrijk dat het onderwerp neutraal gebracht wordt, zodat zij zelf een mening kunnen vormen.

2. Maak gebruik van de media

Er zijn veel media-fragmenten, voorlichtingsfilmpjes en artikelen over orgaan- en weefseldonatie te vinden. Bekijk bijvoorbeeld het filmpje 'orgaandonatie hoe gaat dat', de clipphanger 'wat is orgaandonatie' of lees bijvoorbeeld het interview met Dicky, haar man was donor. Dit kan helpen om een beter beeld te vormen over het onderwerp. Ook een actuele gebeurtenis kan een aanleiding zijn om het onderwerp aan te snijden.

3. 'Nee' kan ook een antwoord zijn

Realiseer je dat iedereen een eigen opvatting over orgaan- en weefseldonatie heeft. 'Nee' kan ook een antwoord zijn. Bovendien kunnen mensen van mening veranderen. Respecteer ieders eigen opvattingen.

4. Emotionele argumenten tellen ook

De dood is een onderwerp waarbij rationaliteit niet altijd voorop staat. Een reactie als: ‘het voelt gewoon niet goed’ of ‘ik wil het gewoon niet’ is ook steekhoudend.

5. Er is geen haast

Je hoeft er niet in een keer uit te komen. Neem de tijd om je mening te vormen en gun ook je gezinsleden die tijd.