Hoe gaat orgaandonatie?

De procedure voor orgaandonatie begint zodra het duidelijk is dat iemand niet meer beter wordt. Het moet vaststaan dat verder behandelen geen zin meer heeft. De patiënt gaat overlijden en er is niets meer aan te doen. Het gaat om patiënten op de intensive care van een ziekenhuis.

Op dit plaatje ziet u wat er gebeurt als iemand orgaandonor wordt
Wat gebeurt er als iemand orgaandonor wordt?

Als iemand hersendood is

Hersendood betekent dat alle functies van de hersenen zijn gestopt en ook nooit meer kunnen herstellen. Dit komt voor bij mensen die met een ernstige hersenbeschadiging op de intensive care zijn opgenomen. De patiënt ligt aan het beademingsapparaat. Daardoor blijven de longen nog zuurstof opnemen en blijft het hart nog kloppen. Als de beademing stopt dan stopt ook het hart en de bloedsomloop.

Lees meer over hersendood en de onderzoeken

Als het hart en bloedsomloop gestopt zijn

Bij donoren die zijn overleden na een hartstilstand is de bloedsomloop en ook de ademhaling gestopt. Artsen noemen dit ‘overlijden na een circulatiestop’. Orgaandonatie kan dan nog mogelijk zijn.

Lees meer over het vaststellen van het overlijden als het hart en bloedsomloop gestopt zijn

Donoroperatie

Er zijn speciale teams die donoroperaties uitvoeren: Zelfstandig UitnameTeams (ZUT). Zo'n team bestaat uit een chirurg, een assistent-chirurg, een anesthesist, een anesthesiemedewerker, twee operatiekamerassistenten en een OK-orgaandonatiecoördinator.

Lees meer over de donoroperatie.

Voor familie van de donor

Als u iemand verliest, kan dat heel verdrietig zijn. Dat is voor familie van orgaan- of weefseldonoren niet anders. Orgaandonatie kan extra invloed hebben op het verdriet. Vaak hebben nabestaanden later nog vragen over deze gebeurtenissen. Of willen ze weten hoe anderen dit ervaren hebben. Dit kan helpen bij het verwerken van het verlies.

Lees meer over begeleiding rond donatie.

Meer weten over orgaandonatie?