registreer je oporgaandonatie.nu

Klaas Elling, ontvanger van een donorhart en gastspreker voor de NTS

'Sinds mijn harttransplantatie ben ik er weer'

In zijn vakantie in Denemarken deze zomer fietste Klaas Elling uit Rolde wel 60 kilometer op een dag. 10 jaar geleden was dat ondenkbaar, want toen was hij alleen maar bezig met overleven. Een donorhart bracht redding. Nu deelt hij zijn verhaal met zo veel mogelijk mensen.

Lees over Klaas en nodig hem uit

Verhalen

Columns

Gerben van den Boschmaatschappelijk werker

Innerlijke emotiestrijd bij de ontvanger

Een levende donornier krijgen van een naaste brengt voor de ontvanger vooral veel positieve gevoelens met zich mee. Dankbaarheid is dan een terugkerend thema. Dankbaar voor het aanbod, dankbaar voor een nieuwe kans en dankbaar voor een andere kwaliteit van leven. Blijdschap is daarbij het overheersende gevoel, bij de ontvanger en bij de levende donor.

Eline Schiks, ethica en beleidsmedewerker NTSEline Schiksethicus en beleidsmedewerker

Hoe individueel is de keuze om donor te worden?

Als je iedere dag met de trein naar je werk reist vang je onbedoeld weleens een gesprek op. Stel nou dat je het volgende gesprek hoort, tussen moeder en dochter:

Gert van DijkGert van DijkMedisch ethicus

De NTS is 20 jaar – en blijft nog wel 20 jaar nodig

In 2017 bestaat de NTS 20 jaar. Een moment om even bij stil te staan, want mede dankzij de NTS is er in Nederland een goed georganiseerd systeem van orgaandonatie, dat op transparante en rechtvaardige wijze mensen helpt bij een transplantatie. Mede door het werk van de NTS bestaat er in Nederland dan ook groot vertrouwen in het systeem van orgaandonatie.

Alle columns