Klaas Elling, ontvanger van een donorhart en gastspreker voor de NTS

'Sinds mijn harttransplantatie ben ik er weer'

In zijn vakantie in Denemarken deze zomer fietste Klaas Elling uit Rolde wel 60 kilometer op een dag. 10 jaar geleden was dat ondenkbaar, want toen was hij alleen maar bezig met overleven. Een donorhart bracht redding. Nu deelt hij zijn verhaal met zo veel mogelijk mensen.

Lees over Klaas en nodig hem uit

Verhalen

Columns

Eline Bunnikmedisch ethica

De mens is geen middel

Voor het radioprogramma 'BNR Beter' was ik laatst in de studio met Michiel Erasmus, chirurg bij het UMC Groningen. We spraken daar over nieuwe perfusiesystemen voor gedoneerde harten. Een perfusiesysteem geeft het hart zuurstof nadat het is uitgenomen, zodat het orgaan goed blijft tijdens transport.

Gerben van den Boschmaatschappelijk werker

Problemen na transplantatie - het belang van goede steun

In het Radboudumc maakt het maatschappelijk werk kennis met alle getransplanteerden na hun transplantatie. Dat zijn doorgaans hele vrolijke gesprekken omdat getransplanteerden blij zijn met de operatie en de kans op een nieuw leven. Na ontslag zien we eigenlijk alleen nog die getransplanteerden die problemen ervaren in hun dagelijkse leven.

Govert den HartoghGovert den HartoghEmeritus hoogleraar ethiek

Orgaandonatie in de Eerste Kamer

- Dat tweede debat over de donatiewet van Pia Dijkstra heeft mij aan het denken gezet over het Nederlandse erfrecht.

Alle columns