registreer je oporgaandonatie.nu

Klaas Elling, ontvanger van een donorhart en gastspreker voor de NTS

'Sinds mijn harttransplantatie ben ik er weer'

In zijn vakantie in Denemarken deze zomer fietste Klaas Elling uit Rolde wel 60 kilometer op een dag. 10 jaar geleden was dat ondenkbaar, want toen was hij alleen maar bezig met overleven. Een donorhart bracht redding. Nu deelt hij zijn verhaal met zo veel mogelijk mensen.

Lees over Klaas en nodig hem uit

Verhalen

Columns

Gert van DijkGert van DijkMedisch ethicus

De NTS is 20 jaar – en blijft nog wel 20 jaar nodig

In 2017 bestaat de NTS 20 jaar. Een moment om even bij stil te staan, want mede dankzij de NTS is er in Nederland een goed georganiseerd systeem van orgaandonatie, dat op transparante en rechtvaardige wijze mensen helpt bij een transplantatie. Mede door het werk van de NTS bestaat er in Nederland dan ook groot vertrouwen in het systeem van orgaandonatie.

Bernadette HaaseBernadette Haasedirecteur NTS

20 jaar verbinden voor leven: van woord naar daad

20 jaar NTS. Daar wil ik toch even bij stilstaan. Laten we terugkeren naar 1997. Na ruim 25 jaar discussie was de Wet op de Orgaandonatie eindelijk aangenomen. Het was een spannende tijd waarin het Orgaancentrum werd opgericht om invulling te geven aan de nieuwe wet en ik leiding mocht gaan geven aan de kersverse Nederlandse Transplantatie Stichting.

Gerben van den Boschmaatschappelijk werker

Hoe lang gaat een donornier mee: het gevaar van gemiddelden

Een paar weken terug sprak ik op de verpleegafdeling nierziekten in het Radboudumc een jonge vrouw met een donornier. Haar nierfunctie was hard achteruit gegaan. Na haar opname werd ontdekt dat zij haar donornier door chronische afstoting zou gaan verliezen. Juist voor haar was dit moeilijk omdat zij nog maar 2 jaar geleden deze nier van haar vader had ontvangen.

Alle columns