Ben jij al Donor? Ja - Nee

Donorweek 2014 sluit af met DonorRun Amsterdam

DonorRun_Amsterdam_ 2014
DonorRun Amsterdam 2014

Met de aankomst van 350 deelnemers aan de DonorRun in het Olympisch stadion in Amsterdam is de Donorweek afgesloten. De afgelopen acht dagen zetten getransplanteerden, bekende Nederlanders, bedrijven, ziekenhuizen, gemeenten en mensen die op één of andere manier betrokken zijn bij orgaandonatie zich in om zo veel mogelijk donorregistraties te werven. Sinds de start van de Donorweek 2014 op zondag 12 oktober hebben 27.433 mensen aangegeven of ze wel of geen donor willen zijn, ruim 86% zei Ja tegen orgaandonatie. Het totaal aantal registraties naar aanleiding van de Donorweek neemt zeker nog toe. Het definitieve resultaat van de Donorweek is eind dit jaar bekend.

Donorweek 2014
Deze Donorweek stond in het teken van de vraag “Ben jij al donor?” Een keur aan bekende en minder bekende Nederlanders stelde door heel Nederland deze vraag. Presentatoren Willie Wartaal, Patrick Martens, Geraldine Kemper, Tess Milne en Tim Hoffman trokken als JA-team door het land. Zij bezochten oa de DonorRun in Eindhoven, het DonorMonument in Naarden, de expositie Levenstekens in Delft, de kermis op de Dam, het ErasmusMC in Rotterdam en de training van jong AJAX. Daar stelden ze niet alleen de vraag “Ben jij al donor?” maar interviewden ze ook getransplanteerden, patiënten op de wachtlijst voor een orgaan, een transplantatiechirurg en nabestaanden van donoren.

Deze items op locatie werden tijdens het dagelijkse DonorJournaal gepresenteerd door Dennis Weening. In de studio werd hij vergezeld door een dagelijks wisselend belteam. Onder meer actrices Anna Drijver, Vivienne van Assem en Peggy Vrijens, acteurs Peter Paul Muller en Sergio IJssel en Qmusic DJ’s Mattie & Wietze, belden hun netwerk met de donorvraag en het verzoek om ook hun sociale netwerk in te zetten voor de campagne. Dit leverde bijzondere gesprekken op. Zo vertelde Johan Derksen aan de telefoon over het overlijden van zijn vrouw en hoe bijzonder hij het vindt dat zijn vrouw met haar orgaan een jonge moeder van 3 kinderen weer een gezond leven heeft gegeven. Ook vertelde zanger Bart van Liemt, van de band Bade, hoe de transplantatie van de donornier van zijn moeder hem inspireerde voor zijn nieuwe album. Anna Drijver overtuigde live in de uitzending haar vriend Benja Bruining. Acteur Bastiaan Ragas poneerde de stelling dat mensen die niet geven ook niet mogen ontvangen. Tijdens een straatinterview bekende een echtpaar dat ze zich schaamden dat ze zich nog steeds niet hadden ingeschreven. Veel mensen weten wel dat ze donor willen zijn, maar bekennen dat laksheid hen weerhoudt van daadwerkelijk registreren. Deze Donorweek gaf velen net dat duwtje in de rug om dit alsnog te doen.

Alle video’s zoals uitgezonden in het DonorJournaal zijn terug te kijken op het YouTube-kanaal van JaofNee.

Bijzondere hoogtepunten van de Donorweek 2014: Wouter Duinisveld, triatleet met een donorhart, overhandigde vrijdagmiddag in het Torentje op het Binnenhof een exemplaar van zijn biografie ‘Hartslag van een Ander’ aan premier Mark Rutte en minister Edith Schippers. En zelfs in Tanzania was de Donorweek zichtbaar: een groep getransplanteerden van het UMC Groningen bedwong de Kilimanjaro.

200 acties
In heel Nederland vonden tussen 12 en 19 oktober meer dan 200 activiteiten plaats, van grote meerdaagse evenementen tot kleine persoonlijke acties. In Rotterdam werden voorbijgangers op het Hofplein de hele week getrakteerd op pop-up voorstellingen over het thema orgaandonatie. Ook in Delft, Nijmegen, Den Bosch, Amsterdam en Eindhoven werd tijdens grote acties opgeroepen tot donorregistratie. Kleinere, persoonlijke acties hadden ook veel impact, zoals mensen die donorformulieren uitreikten op werk, school of sportvereniging. Ook op Facebook en Twitter riepen duizenden mensen hun volgers op om een keuze te maken over orgaandonatie. Dat is mogelijk gemaakt door de inzet van talloze mensen. De campagnepartners van de campagne ‘Nederland zegt Ja’ bedanken iedereen die zich heeft ingezet voor deze Donorweek en vooral ook alle mensen die de afgelopen week een keuze hebben gemaakt.

Campagne Nederland zegt Ja
Er staan nu bijna 5,8 miljoen mensen in Nederland geregistreerd in het Donorregister, ruim 60% van hen zegt Ja tegen donatie. Dat is goed nieuws, maar er zijn meer orgaandonoren nodig. De Donorweek is onderdeel van de campagne JaofNee en werd dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd. Het is een gezamenlijk initiatief van diverse gezondheidsfondsen en patiëntverenigingen, de Nederlandse Transplantatie Stichting en het ministerie van VWS.