Cijfers

De Nederlandse Transplantatie Stichting verzamelt een keur aan cijfers over transplantatie en donatie van organen en weefsels in Nederland. Op deze cijferpagina's geven we een overzicht weer van de jaarcijfers en de recente maandcijfers.

De eerste grafiek hieronder geeft per jaar het totaal aantal patiënten weer die op een van de orgaanwachtlijsten staan (op 31 december) evenals het totaal aantal orgaantransplantaties (inclusief combinaties geteld als 1) van postmortale of levende donoren.

Bij de wachtlijsten wordt uitgegaan van de actieve orgaanwachtlijst. Dit betekent dat alleen die patiënten worden meegerekend die op dat moment transplantabel zijn.

Voor weefsels is geen totaalgrafiek weergegeven van alle wachtlijsten samen en transplantaties samen. De weefselwachtlijst bestaat namelijk hoofdzakelijk uit wachtenden op een cornea en het aantal weefseltransplantaties wordt gedomineerd door cornea en bot. Zie ook de grafieken met jaarcijfers over de weefsels.

Alle jaarcijfers zijn eveneens als download beschikbaar via de webshop.

Transplantaties en wachtlijsten

20092010201120122013