Donorpraat: Ellen (32) en Sander (56)

Vader Sander (56) en dochter Ellen (32) gaan samen in gesprek over orgaandonatie. Sander en zijn vrouw hebben in het register doorgegeven dat de nabestaanden beslissen. Wat vindt zijn dochter Ellen daarvan? Bekijk of lees het gesprek hieronder.

Nabestaanden beslissen voor Sander

Sander vertelt dat hij samen met de moeder van Ellen in het Donorregister heeft ingevuld dat nabestaanden beslissen of de organen gedoneerd worden. Dit betekent dat Ellen en haar broers het definitieve besluit maken. “We vonden het moeilijk om te beslissen welke organen we wel en niet willen doneren”, zegt Sander.

Zijn dochter Ellen vindt dit lastig. “Stel dat nabestaanden niet weten wat je zelf zou hebben gewild.” Haar vader Sander is het daarmee eens. “Eigenlijk moeten we het binnen ons gezin bespreekbaar maken.”

Ellen twijfelt soms over haar keuze in het Donorregister

Ondanks dat Ellen heeft doorgegeven in het Donorregister om orgaandonor te zijn, twijfelt ze soms of ze de keuze niet liever ook bij haar nabestaanden wil leggen. “Ik kan het wel willen, maar als ik overleden ben dan zijn het vooral de nabestaanden die er op dat moment mee te maken hebben.”

"Als ik overleden ben, dan zijn het vooral de nabestaanden die er op dat moment mee te maken hebben." - Ellen (32)

Aan de andere kant denkt Ellen dat het duidelijkheid geeft als ze haar keuze zelf maakt. “Mijn huidige keuze geeft wel helderheid, het maakt duidelijk dat ik het gewild zou hebben.”

Een moeilijke beslissing voor nabestaanden

Sander vraagt aan Ellen zij ervan zou vinden als ze, samen met haar broers, moet beslissen of de organen van Sander gedoneerd worden. Dit zou Ellen lastig vinden. “Het is lastig want je bent al emotioneel, en dan moet je ook nog zo’n enorm groot besluit nemen. Vooral als ik geen idee heb wat u zelf gewild zou hebben.”

Praten helpt

Het gesprek maakt zowel Sander als Ellen duidelijk om het nog eens goed met de hele familie over orgaandonatie te hebben. “Dan hebben we het er in ieder geval eens over gehad,” zegt Ellen tegen haar vader Sander.

Anderen lazen ook

Jamaica: 'Ik raakte een beetje in paniek'

Moeder en dochter Henny (59) en Jamaica (36) gaan met elkaar in gesprek over orgaandonatie. Welke keuze hebben zij gemaakt in het Donorregister? En weten ze van elkaars keuze af?

Bekijk of lees het gesprek

Rob: 'Orgaandonatie? Voor wat, hoort wat'

Collega’s Myrthe (24) en Rob (25) gaan in gesprek over orgaandonatie. Is je keuze in het Donorregister definitief? En kunnen zij zich voorstellen dat mensen geen donor willen zijn?

Bekijk of lees het gesprek