Vragen bij het telefonisch aanmelden van een weefseldonor

September 2023

Hier vind je de vragenlijst die de NTS hanteert bij aanname van een weefseldonor. Deze vragen zijn noodzakelijk om de kwaliteit en veiligheid van het weefsel voor de ontvanger te garanderen.

Startvragen

Neem als eerste onderstaande 5 vragen door. Is het antwoord op een van deze vragen JA stop dan de procedure, er kan GEEN weefseldonatie plaatsvinden.

• Is de patiënt 81 jaar of ouder en aan beide ogen geopereerd aan cataract?
  • Was er sprake van een degeneratieve neurologische aandoening van onbekende oorsprong, zoals een dementie (alle vormen van dementie, Parkinson, MS, ALS)?
  • Was er sprake van een (premaligne) hematologische aandoening (o.a. leukemie, maligne lymfoom, Kahler, MGUS, myelodysplastisch syndroom, polycythemia vera)?
  • Was er sprake van een gemetastaseerd melanoom?
  • Is de patient de afgelopen 4 weken positief getest op COVID-19 (en minder dan 7 dagen symptoomvrij) of is er een hoge verdenking op een COVID-19 infectie?

Indien bovenstaande vragen allen met NEE beantwoord zijn, neem dan onderstaande vragen door met de nabestaanden en/ of haal deze uit het dossier voordat u met de NTS belt en de donor aanmeldt

Vragen over medisch dossier

• Was er ten tijde van overlijden sprake van sepsis of een andere infectie?
  • Beschrijf kort het verloop van ziekte tot overlijden (indien bekend) + doodsoorzaak.
  • Medische en sociale voorgeschiedenis?
  • Medicatiegebruik?(geen doseringen nodig, immunosuppressiva van de laatste 3 maanden. Eventueel wordt er gevraagd naar labwaarden, vaccinaties in de laatste 4 weken)
  • Lengte/gewicht? (schatting op basis van postuur)
  • Indien er sprake is van bloedverlies: welke infusies en/of transfusies zijn er gegeven en wanneer in de laatste 48 uur voor overlijden?

Vragen aan de nabestaanden

• Is er aanleiding om te vermoeden dat de patiënt risico heeft gelopen op een SOA in de laatste 4 maanden?
  • Was er sprake van alcoholisme (complicaties)?
  • Was er sprake van drugsgebruik in de laatste 4 maanden (wat/wanneer/hoe)?
  • Is de patiënt het afgelopen jaar buiten Nederland op reis geweest (data en exacte locaties)?
  • Is de patiënt tussen 1980-1996 langer dan 6 maanden in het Verenigd Koninkrijk geweest (risico op prionziekten)?

Weefselspecifieke vragen

• Oogweefsel: oogziekten/oogoperaties (o.a. visuscorrecties d.m.v. laser)?
  • Huid: huidaandoeningen of bijzonderheden van de huid (o.a. tatoeages, BCC, ouderdomswratten, naevi,prednisonhuid, decubitus, overvulling of ribben zichtbaar)?
  • Overige weefsels: auto-immuunziekten, bindweefselziekten, klepaandoeningen en botziekten?

Praktische vragen

• Is er bezwaar tegen onderzoek op weefsels die na uitname eventueel worden afgekeurd (transplantatie gericht onderzoek)?
  • Willen de nabestaanden een brief ontvangen met informatie over welke weefsels zijn uitgenomen en of deze geschikt bleken voor transplantatie? Zo ja, noteer naam en adresgegevens en beschrijf de relatie tot de overledene.
  • Wie is de (eigen) huisarts?
  • Willen de nabestaanden op kortere termijn dan gebruikelijk weer over de overledene beschikken? De gebruikelijke duur is max. 28 uur.
  • Bij een thuisoverlijden: wat is de naam, het adres en het telefoonnummer van de uitvaartverzorger (zodat NTS de uitname kan afstemmen)?

En dan?

Na het doornemen van de vragen (ook wanneer niet alle vragen beantwoord zijn) bel je de NTS voor de aanmelding van de donor. Het telefonisch aanmelden duurt gemiddeld 10 tot 20 minuten. Bij twijfel over een contra-indicatie, overleg met de NTS.

Telefoonnummer Orgaancentrum NTS: 071-57 957 95.

Download de vragen (pdf)