Organen: cijfers afgelopen maanden

Bekijk hier hoeveel patiënten op dit moment wachten op een orgaan, of op een aantal organen. U ziet hier ook hoeveel orgaandonoren en hoeveel orgaantransplantaties er zijn geweest.

Het aantal mogelijke donoren verschilt per maand. Donatie kan alleen als de overledene medisch geschikt is voor donatie en als er toestemming is voor donatie. Pas na langere tijd is te zien of het aantal donoren écht daalt of stijgt. Meestal ligt het aantal donoren die na hun dood ook echt organen hebben gedoneerd tussen de 10 en 30 per maand.

Hoeveel patiënten staan op de wachtlijst voor een orgaan?

Dit is het aantal patiënten dat op de eerste dag van de maand op een orgaan wacht: de actieve orgaanwachtlijst. Op deze wachtlijst tellen we alleen mensen mee die een operatie aankunnen. Dit heet transplantabel. Het gaat om patiënten in Nederland.

Cijfers van 30 januari 2023, wachtlijst per 1 januari 2023

Jan-2023 Jan-2022 Verschil
Alvleesklier 16 24 -33%
Hart 127 139 -9%
Heart Liver 1 - -
Lever 38 71 -46%
Long 127 165 -23%
Nier 923 877 5%
Nier met alvleesklier 13 21 -38%
Nier met lever 2 - -
Dunne darm - - -
Totaal 1247 1297 -4%

Hoeveel donoren hebben organen gegeven na hun dood?

In de tabel staan de donoren in Nederland die na hun dood een of meer organen hebben gegeven. We tellen alleen de donoren mee van wie de organen ook echt getransplanteerd zijn. We noemen dit de postmortale geëffectueerde orgaandonoren.

2022 2021 Verschil Totaal 2022 Totaal 2021 Verschil
Januari 18 23 -22 % 18 23 -22 %
Februari 26 19 37 % 44 42 5 %
Maart 20 17 18 % 64 59 8 %
April 19 20 -5 % 83 79 5 %
Mei 28 18 56 % 111 97 14 %
Juni 24 25 -4 % 135 122 11 %
Juli 18 26 -31 % 153 148 3 %
Augustus 24 28 -14 % 177 176 1 %
September 18 22 -18 % 195 198 -2 %
Oktober 32 19 68 % 227 217 5 %
November 32 25 28 % 259 242 7 %
December 26 29 -10 % 285 271 5 %

Hoeveel transplantaties waren er met organen van overleden donoren?

U ziet hier het aantal orgaantransplantaties met organen van donoren na hun dood, de postmortale donaties. De donoren hebben een of meer organen gedoneerd. Onder elkaar ziet u steeds:

• Het aantal transplantaties met een orgaan van een hersendode donor (Donation after Brain Death, DBD)
  • Het aantal transplantaties met een orgaan van een donor van wie hart en bloedsomloop gestopt zijn (Donation after Circulatory Death, DCD)

Tot op heden werd het hart van een donor na circulatiestop nooit getransplanteerd in Nederland. Daarom ziet u bij harttransplantaties geen gegevens over donoren van wie het hart en bloedsomloop gestopt zijn. In het voorjaar van 2021 is een pilot gestart in drie ziekenhuizen in Nederland, in het Erasmus MC, UMCG en UMCU, waarbij het hart van een donor overleden na een circulatiestilstand (DCD) getransplanteerd kan worden. Inmiddels zijn op deze manier meer dan 10 mensen van de wachtlijst succesvol geholpen met een donorhart.

Een donorlever kan gesplitst worden in tweeën zodat twee patiënten een levertransplantatie krijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor kinderen omdat een volwassen lever te groot is (split liver).

2022 2021 Verschil
Alvleesklier - DBD 11 5 120%
Alvleesklier - DCD 3 2 -
Alvleesklier met lever - DBD - 1 -
Hart - DBD 30 22 36%
Hart - DCD 19 21 -10%
Hart met long 1 1 -
Hart met Lever - DBD 1 - -
Lever - DBD 100 75 33%
Lever - DCD 82 76 8%
Long - DBD 69 46 50%
Long - DCD 52 44 18%
Nier - DBD 207 158 31%
Nier - DCD 262 293 -11%
Nier met alvleesklier - DBD 10 5 100%
Nier met alvleesklier - DCD 11 8 38%
Nier met lever - DBD 2 - -
Dunne darm - DBD 1 1 -
Totaal 861 758 14%

Hoeveel transplantaties waren er met organen van levende donoren?

Dit is het aantal orgaantransplantaties met organen van levende donoren. Ze hebben een nier of een gedeelte van de lever gedoneerd.

U ziet het aantal transplantaties met een orgaan van een donor die wel of geen bloedverwant is. Bloedverwanten zijn bijvoorbeeld vader, moeder, zoon, dochter, opa, oma, neef, nicht, oom of tante.

2022 2021 Verschil
Lever - domino transplantatie - 2 -