Wat kun je ervan zien als je weefsels of organen doneert?

Hier kun je lezen wat er precies wordt weggenomen bij de weefsels en organen, en hoe dat eruitziet na de donoroperatie.

Oogweefsel

Bij oogweefseldonatie worden de hele oogbollen uit het lichaam gehaald. In de holte die overblijft, plaatst het uitnameteam prothesen van kunststof. De ogen worden gesloten. Zo ziet het gezicht er weer natuurlijk uit. Heel soms ontstaat er een bloeduitstorting: een wat donkerdere vlek rond het oog. Een uitvaartverzorger kan met make­up zorgen dat dat niet meer te zien is.

Hartkleppen en bloedvaten

Bij de donatie van hartkleppen neemt het uitnameteam het hele hart uit. Dat is namelijk nodig om te kunnen onderzoeken of de hartkleppen geschikt zijn. Het uitnameteam maakt hiervoor een y­-vormige snede in de borst­kas. Daarna hechten ze de wond en gaat er een pleister overheen. Als de overledene weer kleding aan heeft, is de pleister niet meer te zien. Het uitnameteam neemt als daar toestemming voor is tegelijk met het hart de grote bloedvaten uit. Alle wonden worden zorgvuldig gehecht en afgedekt met een pleister.

Botweefsel, kraakbeen en pezen

Botweefsel kan van veel plaatsen in het lichaam komen. Maar meestal wordt alleen het bot uit de armen, de benen of het bekken verwijderd. Daarbij wordt goed gelet op hoe de overledene eruit komt te zien. De botten worden vervangen door prothesen van kunststof, die biologisch afbreekbaar zijn. Zo blijft de vorm van het lichaam er hetzelfde uitzien. Na de uitname worden de wonden gehecht en afgedekt met een pleister. Kleding kan de pleisters verbergen die de hechtingen bedekken.

Huid

Het uitnameteam neemt huid van de rug, de benen en de billen van de overledene en van de zij. Dit zijn meestal dunne laagjes huid. Na de verwijdering krijgt de overledene speciale onderkleding aan. Dit is nodig omdat het lichaam na de operatie vocht kan verliezen. Bij de hals en de armen kan dit een beetje te zien zijn. Maar meestal is het goed te verbergen onder de kleding van de overledene. De uitvaartverzorger of de familie kan het lichaam van de overledene niet meer wassen na huiddonatie. Het pak is helaas nog niet biologisch afbreekbaar.

Organen

Wanneer organen worden uitgenomen gaat het om het hart, longen, lever, alvleesklier darm en nieren. Het uitnameteam maakt hiervoor één lange snede van de bovenkant van de borst tot onder aan de buik. Na de uitname hechten ze de wond en gaat er een pleister overheen. Als de overledene weer kleding aan heeft, is de pleister niet meer te zien.