Uitname van weefsels en de gevolgen

Welke weefsels haalt het uitnameteam uit het lichaam? En wat zijn de gevolgen daarvan voor het uiterlijk van de overledene.

Oogweefsel

Bij oogweefseldonatie worden de hele oogbollen uit het lichaam gehaald. In de holte die overblijft, zetten de artsen prothesen van kunststof. Dan sluiten ze de ogen. Zo ziet het gezicht er weer natuurlijk uit. Heel soms ontstaat er een bloeduitstorting: een wat donkerdere vlek rond het oog. Een uitvaartverzorger kan met make­-up zorgen dat het niet meer te zien is.

Hartkleppen en bloedvaten rond het hart

Bij de donatie van hartkleppen neemt het uitnameteam het hele hart uit. Artsen hebben het hele hart namelijk nodig om te kunnen onderzoeken of de hartkleppen geschikt zijn. Het uitnameteam maakt hiervoor een y-­vormige snede in de borst­kas. Daarna hechten ze de wond en gaat er verband overheen.

Als de overledene weer kleding (indien niet te laag decolleté) aan heeft, is het verband niet meer te zien. Het uitnameteam neemt tegelijk met het hart de grote bloedvaten uit. Dit is het bovenste gedeelte van de lichaamsslagader. Als de overledene ook bot doneert, nemen de artsen soms ook het bloedvat van het dijbeen uit het lichaam.

Botweefsel, kraakbeen en pezen

Botweefsel kan van veel plaatsen in het lichaam komen. Maar meestal wordt alleen het bot uit de armen, de benen of het bekken verwijderd. Daarbij wordt goed gelet op hoe de overledene eruit komt te zien. De botten worden vervangen door prothesen van kunststof. Zo blijft de vorm van het lichaam er hetzelfde uit­zien. Na de uitname worden de wonden gehecht en verbonden met verband.

De persoon die daarna het lichaam van de overledene aankleedt, moet erop letten dat er prothesen in het lichaam zitten. Armen en benen zijn daardoor minder stabiel dan anders.

Ook kraakbeen en pezen zijn geschikt voor transplantatie. Een voorbeeld hiervan is het kraakbeen van de ribben, of de kruisbanden van een knie. Dit hoort mijn inziens niet hier te staan maar bij de eerdere uitleg van dit weefsel We adviseren om bij het opbaren kleding met lange mouwen en een lange broek of rok te kiezen.

Huid

Het uitnameteam neemt huid van de rug, de benen en de billen van de overledene en in de zij. Dit zijn meestal dunne laagjes huid. Van de rug kunnen ze soms ook een wat dikkere laag halen. Na de verwijdering krijgt de overledene een pak aan. Het pak is nodig omdat het lichaam na de operatie vocht kan verliezen. Bij de hals en de armen kan dit een beetje te zien zijn. Maar meestal is het goed te verbergen onder de kleding van de overledene. De uitvaartverzorger of de familie kan het lichaam van de overledene niet meer wassen na huiddonatie.

*Zenuwweefsel

Bij het maken van het nieuwe donorformulier is daarin ook de mogelijkheid opgenomen dat er in de toekomst zenuwweefsel kan worden uitgenomen. Daar kunt u nu al toestemming voor geven. Maar het gebeurt nu nog niet.

Zenuwweefsel kan in de toekomst worden gebruikt om beschadigde zenuwen na bijvoorbeeld een ongeval te helpen herstellen.

Wanneer dit weefsel ook daadwerkelijk zal worden uitgenomen laten we dat weten via onze website, en via voorlichtingsmaterialen. Dit jaar (2020) zal het naar alle waarschijnlijkheid nog niet gaan gebeuren.