Educatieve Donorgame vergroot bewustzijn over orgaandonatie onder jongeren

9 juli 2021

In CORPUS ‘Reis door de Mens’ kunnen nu 230.000 jaarlijkse bezoekers, waaronder veel schoolklassen, de nieuwe educatieve donorgame spelen. Jongeren leren zo hoe orgaandonatie in de praktijk werkt. De game is ontwikkeld door de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) in opdracht van VWS om het bewustzijn onder jongeren te vergroten.

Bo (links) en Bernadette Haase bij de nieuwe Donorgame

Sinds de invoering van de nieuwe donorwet worden jaarlijks circa 190.000 18-jarigen geregistreerd in het Donorregister. Zij ontvangen hiervoor een oproep om actief hun keuze te maken en deze te delen met hun naasten. Vanaf 12 jaar mag je zelf al een keuze aangeven in overleg met je ouders.

In opdracht van VWS organiseert de NTS voorlichting aan jongeren, bijvoorbeeld jaarlijks via 2000 (online) gastlessen op scholen. Daarnaast biedt de NTS de online lesmodule Donorwise aan met feiten en cijfers over hoe orgaandonatie in de praktijk werkt.

Bernadette Haase directeur van de Nederlandse Transplantatie Stichting hierover: “Met ons voorlichtingswerk zetten wij ons in om jongeren actief te laten nadenken over wat orgaandonatie is en wat het voor hen betekent. Wij roepen alle jongeren op: informeer je, kies bewust en wat de keuze ook is, bespreek het met je naasten. Deze nieuwe educatieve game in CORPUS draagt daar weer een steen aan bij.”

Vandaag opende Bo, 13 jaar, de nieuwe tentoonstelling officieel met een druk op een confettikanon en speelde de game als eerste. Vorig jaar onderging Bo een bottransplantatie aan haar been. Als jonge ervaringsdeskundige weet zij wat een transplantatie in de praktijk betekent.