Uitname van weefsels en de gevolgen

Welke weefsels haalt het uitnameteam uit het lichaam? En wat zijn de gevolgen daarvan voor het uiterlijk van de overledene?

Oogweefsel

Bij oogweefseldonatie worden de hele oogbollen verwijderd en worden oogprotheses teruggeplaatst. De ogen worden vervolgens gesloten. Zo ziet het gezicht er weer normaal uit. Heel soms ontstaat er een bloeduitstorting: een wat donkerdere vlek rond het oog. Een uitvaartverzorger kan met make-up zorgen dat dit niet meer te zien is.

Hartkleppen en bloedvaten rond het hart

Bij de donatie van hartkleppen neemt het uitnameteam het hele hart uit. Artsen hebben het hele hart namelijk nodig om te kunnen onderzoeken of de hartkleppen goed zijn. Het uitnameteam maakt hiervoor een y-vormige snede in de borst. Daarna hechten ze de wond en gaat er verband overheen. Als de overledene kleding met een niet te lage hals aan heeft dan is het verband niet te zien. Het uitnameteam neemt tegelijk met het hart ook grote bloedvaten uit. Bijvoorbeeld het bovenste gedeelte van de lichaamsslagader.

Botweefsel, kraakbeen en pezen

Botweefsel kan van veel plaatsen in het lichaam komen. Ook kraakbeen en pezen zijn geschikt voor transplantatie. Een voorbeeld hiervan is het kraakbeen van de ribben, of de kruisbanden van een knie. Maar meestal wordt alleen het bot uit de armen, de benen of het bekken genomen. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat de overledene er goed blijft uitzien. De botten worden vervangen door biologisch afbreekbare botprotheses. Zo blijft de vorm van het lichaam er hetzelfde uitzien. Na de uitname worden de wonden gehecht en verbonden met verband. We adviseren om bij het opbaren kleding met lange mouwen en een lange broek of rok te kiezen. De persoon die het lichaam van de overledene aankleedt, moet rekening houden met de prothesen in het lichaam. Armen en benen zijn minder stabiel dan voorheen. Mogelijk is het nodig om door een tatoeage te snijden om weefsel uit te nemen. Wanneer een nabestaande niet wil dat er door een tatoeage wordt gesneden kan diegene dat voorafgaand aan de donatie bespreken met de arts.

Huid

Het uitnameteam neemt huid van de rug, de benen, de billen en van de zij van de overledene. Dit zijn dunne laagjes huid. Van de rug kunnen ze soms ook een wat dikkere laag halen. Na het wegnemen van de huid krijgt de overledene een pak aan. Het pak is nodig omdat het lichaam na de operatie vocht kan verliezen. Bij de hals en de armen is het pak misschien een beetje te zien. Het pak is te verbergen onder de kleding van de overledene. De uitvaartverzorger of de naaste kan het lichaam van de overledene niet meer wassen na huiddonatie.

*Zenuwweefsel

Op het donorformulier is ook de mogelijkheid opgenomen om zenuwweefsel te doneren. Daar kun je nu al toestemming voor geven, maar dat weefsel wordt op dit moment nog niet uitgenomen. Zenuwweefsel kan in de toekomst worden gebruikt om beschadigde zenuwen na bijvoorbeeld een ongeval te helpen herstellen.

Wanneer dit weefsel ook daadwerkelijk zal worden uitgenomen laten we dat weten via onze website, en via voorlichtingsmaterialen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid het komende jaar nog niet gaan gebeuren.

Vul uw keuze in