Weefseldonatie: vijf professionals in beeld

Bij weefseldonatie en -transplantatie is een goede samenwerking van groot belang. In deze serie video's vertellen vijf professionals over hun rol bij weefseldonatie en wat hun werk zo bijzonder maakt.

Tip! Bekijk ook de videoserie over professionals orgaandonatie.

1. Donatiecoördinator

Renéé Porta is donatiecoördinator in Medisch Centrum Leeuwarden. Zij heeft een coördinerende rol tijdens het proces van weefseldonatie. Ook zorgt ze voor invoer van alle gegevens in een landelijke database van de NTS.

Renée Porta is donatiecoördinator in Medisch Centrum Leeuwarden.
Renée Porta: "Nieuw weefsel levert een grote verbetering in kwaliteit van leven op. Mooi dat ik hier actief aan bij kan dragen."

2. Donatieprofessional bij het Orgaancentrum

Tim van der Wiel is donatieprofessional bij het Orgaancentrum van de NTS. Artsen in het ziekenhuis bellen het Orgaancentrum als iemand is overleden of komt te overlijden. Dan raadpleegt Tim het Donorregister en geeft door hoe deze patiënt geregistreerd staat. Als de arts na overleg met de familie terugbelt om de weefseldonor aan te melden, loopt hij samen met de arts een uitgebreide vragenlijst door om zorgvuldig te beoordelen of de patiënt geschikt is als weefseldonor.

Tim van der Wiel werkt als donatieprofessional bij het Orgaancentrum van de NTS.
Tim van der Wiel: "Ik vind het heel bijzonder dat mensen die vol in hun verdriet zitten, toch meewerken aan het donatieproces."

3. Medewerker bij WUON

Charlotte van Koesveld is medewerker bij Weefsel Uitname Organisatie Nederland (WUON). Het is de organisatie die weefsel uitneemt bij donoren en vervoert naar de Nederlandse weefselbanken. Het coördinerende werk van Charlotte begint als bij het Orgaancentrum een donormelding is aangenomen. Het uitnameteam komt naar WUON om alle materialen te verzamelen en vertrekt naar de plek waar de weefseluitname plaatsvindt.

Charlotte van Koesveld: "Het is werk met betekenis. Je weet dat je een ander een betere kwaliteit van leven geeft."

4. Medewerkers bij weefselbanken

Antoon van den Bogaerdt is hoofd van de afdeling cornea, huid en hartklep bij ETB-BISLIFE. Bij deze organisatie bewaren en bewerken ze diverse soorten donorweefsel en maken dit geschikt voor transplantatie. Jacqueline van der Wees is hoofd van Amnytrans Eybank in Rotterdam. Bij deze weefselbank bewerken ze oogweefsel tot transplantaten.

Jacqueline van der Wees werkt bij de weefselbank Amnytrans Eybank
Jacqueline van der Wees: "Het mooie is dat medewerkers van de weefselbank zien waar ze het voor doen. Ze zien blije patiënten in de gang lopen die geen pijn meer hebben of weer kunnen zien."

5. Transplantatiearts

Marjolijn Bartels is (transplantatie)oogarts in het Deventer Ziekenhuis. Ze beoordeelt of een hoornvliestransplantatie een patiënt kan helpen om weer beter te zien. De patiënt wordt aangemeld bij de NTS. Ruim een week voor de operatie is er dan meestal een aanbod voor een donor en een dag voor de operatie is dit in huis.

Marjolijn Bartels is (transplantatie)oogarts en vertelt in de video over haar werk.
Marjolijn Bartels: "Heel bijzonder is dat mensen het idee hebben dat ze extra goed voor hun nieuwe hoornvlies moeten zorgen omdat het van een donor komt."

Professionals bij orgaandonatie aan het werk

Er is ook een serie van vijf video's over professionals die bij orgaandonatie betrokken zijn.

Video-serie over orgaandonatie