Ervaringsdeskundigen vertellen hun verhaal

Ervaringsdeskundigen zijn nabestaanden van een donor of ontvanger van een orgaan of weefsels die hun verhaal delen. Zij vertellen over hun ervaringen in de klas, bij verenigingen en in de media.

Ervaringsverhaal aanvragen

De ervaringsverhalen hebben grote impact en zijn buitengewoon waardevol. Een ervaringsverhaal in de klas is een aanvulling op een professionele gastles van Edunlin-Q. Of volgt na een les van de eigen docent aan de hand van de lesmodule Donorwise. Een ervaringsverhaal kan ook worden aangevraagd door een vereniging of het medisch werkveld.

Nodig kosteloos een ervaringsdeskundige spreker uit door een verzoek te sturen naar ervaringsdeskundigen@transplantatiestichting.nl. NTS levert dan de contactgegevens van een beschikbare ervaringsdeskundige die graag het verhaal op locatie vertelt.

Jouw verhaal delen?

Ben jij zelf ervaringsdeskundige omdat je een orgaan of weefsel hebt ontvangen? Of ben je nabestaande van een donor? Misschien wil jij ook je verhaal delen op scholen, medische opleidingen of bij verenigingen. We komen graag met je in contact.

Stuur een e-mail naar ervaringsdeskundigen@transplantatiestichting.nl en dan nemen wij contact met je op.

Marja (68) vertelt als nabestaande haar verhaal

Marja spreekt regelmatig als ervaringsdeskundige over orgaandonatie. Haar dochter Petra was 30 jaar toen ze van de trap viel en zwaar hersenletsel opliep. Toen duidelijk werd dat ze zou komen te overlijden, wist Marja dat haar dochter graag orgaandonor wilde zijn. De wens van Petra kon door medische redenen niet vervuld worden, maar door vrijwilliger te zijn geeft Marja dit toch nog vorm, vertelt ze.

Ervaringsdeskundige Marja

Jan (50) kreeg donorlongen en deelt nu zijn verhaal

Jan kreeg in 2015 donorlongen en staat nu weer voor de klas: niet als docent wiskunde zoals hij vroeger was, maar als ervaringsdeskundige. Hij vertelt waarom het zo belangrijk is om zijn verhaal over te brengen.

Jan is ervaringsdeskundige na een dubbele longtransplantatie

Les over orgaandonatie

Informatievoorziening voor jongeren op scholen is belangrijk. Jongeren ontvangen op hun achttiende een overheidsbrief over orgaandonatie. In deze brief wordt gevraagd om een keuze door te geven in het Donorregister. Als docent speel je een belangrijke rol in het vormen van een mening over dit onderwerp.

Lees hier meer over hoe je een les kunt (laten) verzorgen over orgaan- en weefseldonatie. En aansluitend een ervaringsdeskundige kunt uitnodigen die het onderwerp tot leven brengt.