Een kijkje achter de schermen van WUON en ETB-BISLIFE

Donorbot en -peesweefsel verbetert het leven van veel mensen

29 juni 2021

Ze kunnen hun tanden houden, weer lopen of hun armen blijven gebruiken: met donorbot en -peesweefsel worden heel veel mensen geholpen. De reis van bot- en weefseldonor tot ontvanger verloopt volgens een helder plan: een kijkje achter de schermen.

Foto Chirurgen aan het werk in de operatiekamer.
Uitname van bot- en peesweefsel is een orthopedische operatie in een steriele omgeving

‘Ruim 6500 keer per jaar voorzien we artsen en tandartsen van bot- en peesweefsel’, vertelt Morad Issaouti, botbankmanager bij weefselbank ETB-BISLIFE. ‘Daarmee vervangen ze bij hun patiënten bot dat bijvoorbeeld wegens een tumor is verwijderd. Of de chirurg herstelt het kniegewricht van een gescheurde kruisband met behulp van een donorpees. Tijdens operaties gebruiken artsen bot ook als vulmiddel in de vorm van poeder, blokjes of chips. Al deze donorweefsels zijn weliswaar niet levensreddend zoals donororganen. Wel maken ze groot verschil in de levenskwaliteit van veel mensen met bot- en peesproblemen.’

Toestemming in Donorregister

De reis van donor tot ontvanger begint bij het Donorregister. Hierin ziet de schouwarts of de overledene toestemming heeft gegeven voor donatie van bot- en peesweefsel. ‘Is er toestemming voor donatie, dan meldt de arts de donor aan bij de Nederlandse Transplantatie Stichting’, zegt John van Brecht, directeur van WUON (Weefsel Uitname Organisatie Nederland). ‘Als de donor na de eerste donorscreening geschikt blijkt, krijgt het WUON-uitnameteam opdracht om de weefsels uit te nemen.’