Lees voor

Van plan naar praktijk: start bouw Nieuw Donordossier

Met het programma Nieuw Donordossier willen we alle stappen in het orgaan- en weefseldonatieproces verbeteren en digitaliseren. In mei 2025 is er een mooie mijlpaal bereikt: de bouw van een gebruikersvriendelijke applicatie voor donorherkenning is gestart! 

Hoe willen we ons doel bereiken?

Binnen het programma Nieuw Donordossier werken we in verschillende projecten aan een toekomstbestendige IT-ondersteuning voor professionals in de keten.

Project donorherkenning

Het project ‘Optimalisatie Donorherkenning’ is de eerste stap: we bouwen een gebruiksvriendelijke applicatie die het begin van het donatieproces ondersteunt: de stappen van donorherkenning tot en met donatiegesprek.

Wat ontwikkelen we en waarom?

In 2024 hebben we de huidige processtappen rondom donorherkenning geanalyseerd: waar is ruimte voor verbetering? In nauwe samenwerking met (toekomstige) gebruikers ontwikkelen we een digitale oplossing die:

  • ondersteunt in het werkproces
  • gebruiksvriendelijk is
  • de efficiëntie verhoogt
  • samenwerking versterkt
  • betere donorherkenning mogelijk maakt
  • klaar is voor de toekomst
We bouwen iets waar zorgprofessionals écht iets aan hebben. Dus we vervangen niet 1-op-1 een applicatie, maar we kijken echt naar mogelijkheden voor verbetering. Dit doen we met data, maar ook door in gesprek te gaan met de toekomstige gebruikers.

Ramona Broekhuizen, projectmanager Optimalisatie Donorherkenning

Gefaseerd ontwikkelen

We leveren gefaseerd werkende onderdelen op. Hiermee kunnen we verbeteringen sneller doorvoeren, zijn de wijzigingen voor de gebruiker overzichtelijker en kunnen we de applicatie verder optimaliseren en uitbreiden op basis van feedback van de gebruikers.

De voorbereiding is gedaan en we kijken er naar uit om te bouwen aan een applicatie die gebruikers ondersteunt in hun werkzaamheden.

Willemijn van der Plas, product owner nieuwe applicatie

Welke 4 onderdelen worden gebouwd?

Onderdeel 1. Donorraadpleging

In dit onderdeel optimaliseren we de raadpleging. Hierdoor wordt de screening efficiënter en kost het proces minder tijd voor raadplegend artsen en OC-medewerkers.

Onderdeel 2. Inzicht voor orgaandonatiecoördinator (ODC)

We bouwen een onderdeel voor de orgaandonatiecoördinator (ODC) waar snel alle benodigde informatie uit de raadpleging beschikbaar is.

Onderdeel 3. Ondersteuning werkprocessen en vastleggen donatiegesprek

Donatiecoördinatoren (DC’s) en orgaandonatiecoördinatoren (ODC’s) krijgen in dit onderdeel inzicht in het dossier van de raadpleging. Ze kunnen taken uitvoeren en vastleggen. Het gaat onder andere om:

  • Vastleggen van eerste screening door de ODC, voordat de arts het donatiegesprek voert.
  • Het vastleggen van de uitkomst van het donatiegesprek door DC en ODC.
  • Inzage voor ODC in taken en relevante informatie uit de vervolgstappen, zoals de orgaandonormelding bij Eurotransplant.

Onderdeel 4. Bijzondere situaties afhandelen

In dit onderdeel zoeken we oplossingen voor het registreren van gegevens in bijzondere situaties, zoals kinderen als donor of mensen zonder BSN. Die vragen om een afwijkend werkproces.

Planning: nu van start!

Vanaf mei werkt het ontwikkelteam – bestaande uit meerdere ontwikkelaars – bijna fulltime aan de realisatie van deze applicatie.

Goede fundering

Met het programma Nieuw Donordossier werken we toe naar een digitaal platform dat de gehele orgaan- en weefselketen ondersteunt. 

Ramona Broekhuizen: "Het is fijn dat we concrete producten gaan opleveren. Het gehele programma loopt nog wel een paar jaar, maar met het project Optimalisatie Donorherkenning leggen we de eerste bouwstenen voor een goede fundering."

Meer lezen