Samenwerken met Eurotransplant
'Zo is Eurotransplant een belangrijke samenwerkingspartner voor IT-applicaties in de donatie- en transplantatieketen. Eurotransplant is verantwoordelijk voor applicaties voor de aanmelding van donoren (DPA), wachtlijsten en de allocatie van organen (ET Enis). Vanuit deze applicaties zijn er koppelingen met de NTS-applicaties: NOTR, OPI en QFT. En met de data worden dashboards gemaakt voor de Nederlandse situatie.'
Voortdurend afwegingen maken: zelf bouwen of niet?
'Voor veel processtappen bouwt de NTS de applicaties en dashboards zelf. Voordat ontwikkelaars een applicatie zelf gaan bouwen, vindt er altijd een afweging plaats. Zijn er betere alternatieven? Kan een applicatie aangekocht worden? Of is het beter om een leverancier dit te laten maken? Zo hebben we bijvoorbeeld de registratie van spoedritten en de applicatie voor het monitoren van het Crossover-programma, niet zelf gebouwd. De NTS zorgt dan wel voor aansluiting met de andere IT-applicaties.'
Werken aan vernieuwingen én onderhoud
'Daarnaast moet de aandacht van de ontwikkelaars zich voortdurend verdelen over werken aan vernieuwingen en het onderhouden van de bestaande applicaties. Dit betekent dat er beleidsmatig afwegingen moeten worden gemaakt om tot een prioritering te komen. De capaciteit van ontwikkelaars is schaars, budgetten zijn begrensd en het is lastig om in de huidige arbeidsmarkt IT-professionals te vinden en te behouden.'
Veiligheid voorop
'Daarnaast heeft veiligheid en het beschermen van persoongegevens onze grote aandacht. De ICT-omgeving is goed beschermd tegen malware en aanvallen. We zorgen voor beschikbaarheid van applicaties en besteden veel tijd aan zorgvuldige tests. Privacy van persoonsgegevens van donoren, ontvangers en professionals is een ander belangrijk aspect. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de data die iemand nodig heeft voor zijn werk en welke data we mogen verwerken en verstrekken volgens de kaders van de AVG.'
Tevreden gebruikers
'De NTS moet dus veel wikken en wegen. Het liefst zouden we alles doen, maar dat is niet haalbaar. We zijn ons ervan bewust dat hierdoor niet altijd alle gebruikers tevreden zijn. Via een IT-nieuwsbrief, informatie op de membersite en persoonlijke contacten willen we gebruikers zo goed mogelijk op de hoogte houden van waar we mee bezig zijn en waarom. En uiteraard staan we altijd open voor feedback en suggesties!'