Protocollen & richtlijnen

Er zijn veel richtlijnen en protocollen in de weefsel- en orgaanketen. Hiermee wordt de kwaliteit van alle samenwerkende partijen geborgd.

Modelprotocol

Het modelprotocol is de basis voor professionals op het gebied van orgaan- en weefseldonatie. Het beschrijft de donatieprocedure vanaf de donorherkenning tot het moment dat de donor naar de operatiekamer of het mortuarium gaat. Het bestaat uit 2 delen: orgaandonatie en weefseldonatie.

> Naar Modelprotocol

Kwaliteitsstandaard Donatie

De Kwaliteitsstandaard Donatie beschrijft de zorg aan naasten en wat hun rol is ten aanzien van de registratie van de donor in het Donorregister. Met de standaard willen we zo veel mogelijk recht doen aan de wil van de patiënt zoals geregistreerd in het Donorregister.

> Naar de kwaliteitsstandaard

Hersendoodprotocol

Het Hersendoodprotocol beschrijft stapsgewijs de onderzoeken die een arts bij wet verplicht is uit te voeren voor het vaststellen van de hersendood.

> Naar Hersendoodprotocol

Protocol Kind als donor

Het protocol Kind als donor omschrijft de omgang met ouders van donoren jonger dan 18 jaar. In het protocol staat alle informatie uit het Modelprotocol voor  donoren jonger dan 18 jaar bij elkaar.

> Naar het protocol

Richtlijn orgaandonatie na euthanasie

Een euthanasiepatiënt kan de wens hebben om orgaandonor te worden. Hoe wordt hier invulling aan gegeven? Het belang van de patiënt staat hierbij altijd voorop. Professionals en patiëntenrganisaties stelden de richtlijn Orgaandonatie na euthanasie op.

> Richtlijn Orgaandonatie na euthanasie

Richtlijnen mortuariamedewerkers

Instructies en poster voor mortuariummedewerkers die te maken krijgen met weefseldonatie.

> Meer informatie

Protocol Kwaliteit en Veiligheid orgaandonatie

Het Protocol Kwaliteit en Veiligheid orgaandonatie regelt kwaliteit en veiligheid bij elke stap van orgaandonatie, van controle van identiteit van de donor tot vervoer en traceerbaarheid van organen en melding van ongewenste voorvallen.

> Naar het protocol

Protocollen & richtlijnen voor lever en nieren

Op de website van de Nederlandse Transplantatievereniging staan alle actuele richtlijnen.

Voor lever:

• Protocol Levertransplantatie (OLT): Indicatiestelling en selectie voor levertransplantatie bij patiënten met perihilair cholangiocarcinoom
  • Protocol indicaties ex-situ machine perfusie donorlevers
  • Protocol indicatie en selectie voor levertransplantatie bij volwassenen en kinderen in Nederland
  • Protocol indicatie en selectie voor NET

> Naar alle richtlijnen op de webstie van de NTV

Voor nieren:

• Protocol Imlifidase desensibilisatie voor overleden donor HLA-incompatibele niertransplantatie
  • Protocol LONT voor postmortale donoren onder 6 jr
  • Protocol Desensibilisatie voor HLA-incompatibele niertransplantatie met een nierdonor bij leven
  • Protocol Cross-over niertransplantatie

> Naar alle richtlijnen op de webstie van de NTV

Richtlijnen COVID-19

NTS volgt de ontwikkelingen rond COVID-19 en past hierop het beleid op het gebied van donatie en -transplantatie aan.

> Richtlijnen COVID-19

Europese richtlijnen

De Europese Unie vaardigt richtlijnen uit voor gelijke kwaliteit en veiligheid van menselijke organen en weefsels. Elk EU-land heeft bevoegde autoriteiten voor de uitvoering van de EU-richtlijnen. In Nederland is dit de NTS in samenwerking met het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De NTS stelt onder andere werkprocedures vast voor het veilig vervoeren van organen. Onderstaande richtlijnen zijn verwerkt in Nederlandse wetten en protocollen:

Toezicht op naleven protocollen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt het dagelijks toezicht op de weefselbanken, de ziekenhuizen en de NTS. Sommige van de protocollen zijn verplicht. Zo kan bij het niet naleven van het protocol Kwaliteit en Veiligheid en het Hersendoodprotocol de inspectie maatregelen nemen, zoals een bevel, aanwijzing of dwangsom.