Uitnamechirurgie bij orgaandonatie

Het certificaat uitnamechirurgie is een voorwaarde om in Nederland donoroperaties van de buikorganen te mogen uitvoeren. Aankomende uitnamechirurgen behalen het benodigde certificaat met deze opleiding uitnamechirurgie bij orgaandonatie.

De opleiding bestaat uit 3 elementen:

1. De e-learnings Multi Organ Donation Procurement Surgery - DCD en Multi-Organ Donor Procurement Surgery – DBD
  2. Training on the job: Deelnemers voeren onder supervisie minimaal 10 operaties van de nier, 10 van de lever en 6 van de pancreas uit. In het portfoliosysteem Vrest kunnen chirurgen in opleiding tot uitnamechirurg hun verrichtingen en beoordelingen (OSATS) registreren en door supervisoren laten accorderen.
  3. De International Donor Surgery & Organ Perfusion Masterclass

De Nederlandse Transplantatie Stichting organiseert deze Masterclass in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum.

Accreditatie

De trainingsmodule Uitnamechirurgie bij orgaandonatie is door de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH) geaccrediteerd met 24 punten.